بایدن: هفته‌ای 300 میلیون دالر در افغانستان مصرف می‌شد

© REUTERS / Kevin Lamarqueجو بایدن
جو بایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2021
عضو شوید
رئیس جمهور آمریکا با طرح این ادعا که "از همان ابتدا" با جنگ افغانستان مخالف بوده، ‌گفت: هیچکس نیامد به من راهی برای اینکه چطور بدون آسیب دیدن هیچ فردی از افغانستان خارج شویم، نشان دهد.
به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مصاحبه ای با شبکه سی.بی.اس نیوز در مورد جنگ افغانستان صحبت کرد و و ادعا کرد که از همان ابتدا با جنگ افغانستان مخالف بوده و از مسئولیتش در قبال خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان شانه خالی کرد.
بایدن اظهار کرد:‌ در ارتباط با افغانستان من از همان ابتدا با جنگ در افغانستان مخالف بودم. ما برای مدت 20 سال هفته ای 300 میلیون دالر هزینه در افغانستان صرف کردیم.
بر اساس این گزارش جو بایدن در این مصاحبه با رد انتقادها از نحوه مدیریت دولتش در قبال اجرای برنامه خروج آمریکا از افغانستان اظهار کرد: همه بر میگردند می گویند، شما می توانستید بدون اینکه کسی آسیب ببیند از افغانستان خارج شوید. اما هیچکس نیامد به من راهی برای این که این خروج بدون آسیب وارد شدن به فردی اجرا شود نشان دهد.
بایدن در سال 2019 هم اظهارات مشابهی را در یک مصاحبه با گروه رسانه ای Hampshire's Seacoast مطرح ساخته و گفته بود: من همان طور که بارها مشخص شده، کسی هستم که عقیده داشتم ما نباید وارد افغانستان شویم.
با این حال بایدن در زمان حمله آمریکا به افغانستان در حالی که در مجلس سنای کشورش سناتور بود، مخالفتی با این حمله نکرد.
همچنین بایدن پیشتر چند بار روی مخالفتش با برنامه "افزایش نیرو" که از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا در افغانستان در سال 2009 مطرح شد مانور داده است؛ دولتی که بایدن در آن معاون رئیس جمهور بود. با این حال آن مخالفت به این معنی نیست که بایدن "از همان ابتدا مخالف جنگ افغانستان " بوده است.
بایدن همچنین در انتقاداتی که از مدیریت دولتش بر نحوه خروج از افغانستان مطرح شده تحریف وارد کرد. منتقدان این رئیس‌جمهور آمریکا از او نه به‌خاطر کوتاهی در اجرای این برنامه "بدون صدمه دیدن فردی" بلکه به خاطر زیر پا گذاشتن قولش مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها را در افغانستان جا نگذارد و موارد دیگر، انتقاد می‌کنند.
بایدن در مصاحبه ای در 16 آگست گفته بود: اگر فردی از شهروندان آمریکایی در افغانستان جا بماند، ما همچنان می‌مانیم تا همه آنها را خارج سازیم.
اما بایدن در 31 آگست یعنی 15 روز بعد در یک سخنرانی به مناسبت پایان جنگ آمریکا در افغانستان اذعان کرد به این که "حدود 100 تا 200 آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند در حالی که برخی از آنها خواهان خروج از این کشور هستند."
این در حالی است که بعد از اجرای خروج آمریکا از افغانستان چندین تن از فرماندهان نظامی بازنشسته ارتش این کشور، خواستار استعفای مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک دولت بایدن از جمله مارک میلی،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت بایدن و همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این دولت شده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала