کمک روسیه به ترکیه در ساخت جنگنده ملی این‌کشور

© AP Photo / Anatolia, Kenan Gurbuz A Turkish Air Force F-16 fighter jet
 A Turkish Air Force F-16 fighter jet  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2021
عضو شوید
مقام های صنایع دفاعی ترکیه می‌گویند که مسکو و آنکارا در حال همکاری در زمینه‌های دفاعی از جمله توسعه جنگنده ملی TF-X هستند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Defense News اگرچه ترکیه موتور جنرال الکتریک F110 ساخت آمریکا را برای جنگنده پیشرو TF-X خود انتخاب کرده است، اما به گفته یک مقام ارشد صنایع دفاعی - نظامی ترکیه، این کشور قصد دارد با فدراسیون روسیه برای بومی سازی تولید قطعات هواپیما همکاری کند.
به نقل ازاین نشریه اسماعیل دمیر، رئیس صنایع دفاعی ترکیه نیز در تاریخ 4 دسامبر جاری اعلام کرد که روسیه و ترکیه در حال همکاری در زمینه دفاعی از جمله توسعه جت جنگنده TF-X هستند.
وی در مصاحبه با روزنامه ملیت ترکیه گفت: "مفاد زیادی در زمینه همکاری در گفت‌وگوهایمان با روسیه وجود دارد. این گفت‌وگوها شامل توسعه جنگنده ملی ترکیه است".
به گفته وی، مرحله بعدی برنامه TF-X شامل ایجاد تغییرات مختلف نسخه پایه، توسعه طراحی، بازنگری بر اساس نتایج آزمایش و راه اندازی تولید توسط شرکت های صنایع دفاع ملی خواهد بود.
دمیر افزود: ما با روسیه در مورد قطعات [جنگنده نسل پنجم TF-X] که قصد داریم به تنهایی تولید کنیم، مذاکره خواهیم کرد. ما برای خرید موتور [F110] مشکلی نداریم."
بایدن به اردوغان گفت نگران وجود سیستم اس-400 در ترکیه است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.11.2021
بایدن به اردوغان گفت نگران وجود سیستم اس-400 در ترکیه است
ترکیه از سال 2016 کار بر روی پروژه جت جنگنده ملی خود را آغاز کرده است.
کار بر روی جنگنده TF-X‌در حالی آغاز شد بود که ترکیه در برنامه جت جنگنده اف-35 آمریکا نیز حضور داشت.
قرار بود که ترکیه یکصد فروند جنگنده اف-35 از آمریکا دریافت کند اما پس از آنکه آنکارا تصمیم گرفت که سامانه دفاع موشکی اس-400 را از روسیه خریداری کند، از برنامه تولید این جنگنده کنار گذاشته شد.
از آن زمان، ترکیه سرعت برنامه TF-X را افزایش داده است. در مجموع 6000 مهندس و تکنسین در این پروژه مشغول به کار هستند.
این کشور قصد دارد مراسم رونمایی اولین جت جنگنده TF-X را به مناسبت صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال 2023 برگزار کند و گفته می‌شود که اولین پرواز این جنگنده در سال 2025 یا 2026 انجام خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала