خلیل‌زاد: در ناکامی صلح افغانستان جمهوریت و امارت هر دو مقصرند

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.12.2021
عضو شوید
نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که در ناکامی مذاکرات صلح، دولت جمهوری اسلامی و طالبان هر دو باید مقصر شناخته شود.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان در مصاحبه‌ای گفته است که تفاوت‌ها و اختلافات میان دو جانب، پیش از سقوط افغانستان سبب ناکامی مذاکرات میان‌افغانی شد.
وی از توافقنامهٔ دوحه که میان آمریکا و طالبان به تاریخ 20 فبروری 2020 امضا شد، دفاع کرده و گفته است که بر اساس آن حکومت جمهوری افغانستان و طالبان باید 10 روز پس از امضای این توافقنامه، مذاکرات میان‌افغانی را آغاز می‌کردند، اما این روند با شش ماه تاخیر آغاز شد.
خلیل‌زاد، اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان را به تاخیر مذاکرات متهم کرد و گفته است: نخست او حامی روند صلح نبود. مدت طولانی را در برگرفت تا یک هیئت همه‌شمول را بفرستد. او زندانیان طالبان را آزاد کرد، اما رهایی آنان نیز شش ماه را در برگرفت.
خلیل‌زاد می‌گوید که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا بر اساس دلایل مختلف خواستار رسیدن به یک توافق با طالبان بود. یکی این‌که جنگ در مقایسه با چندین سال قبل از آن به خوبی به پیش نمی‌رفت، طالبان پیشرفت داشتند.
دوم این‌که ایالات متحده به دلیل روال نظامی در افغانستان در شرایط دشوار قرار گرفته بود و می‌خواست حضور خود را کاهش دهد و خارج شود، زیرا مصارف آن بسیار بود.
نمایندهٔ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان افزوده است؛ دلیل دیگری که ایالات متحده چنین تصمیم را اتخاذ کرد، تغییر در جهان و به میان آمدن اولویت‌های تازه بود؛ مانند رسیدگی به توازن قدرت در آسیا و تغییر وضعیت در افغانستان، زیرا این کشور دیگر مرکز تهدید تروریزم جهانی نبود.
این مقام پیشین آمریکایی بیان داشته است که اگر رییس جمهور غنی در افغانستان باقی می‌ماند، فرصت بهتر رسیدن به یک توافق مساعد می‌شد. اما غنی در مورد خروج نیروهای آمریکا و مقاومت نیروهای افغان محاسبه درست نداشت.
او یکی از دلایل سقوط افغانستان را اتکای احتمالی اردوی افغانستان بر نیروهای آمریکا عنوان کرده و گفته است: آیا نیرویی را ساختیم که از نظر روانی و علمیاتی بسیار به ایالات متحده متکی بود؟ آیا اردوی (افغانستان) به هدفی باور نداشت که برای آن مبارزه می‌کرد؟ آنان تا زمانی می‌جنگیدند که امریکا در آنجا حضور داشت، گویی که برای امریکا می‌جنگیدند.
خلیل‌زاد این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که مقامات دولت پیشین افغانستان بارها از چگونگی رویکرد آمریکا در باره روند صلح و به حاشیه برده‌شدن دولت جمهوری انتقاد کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала