دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان وارد پرتگال شدند

© https://www.facebook.com/ahmad.sarmastدانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان وارد پرتگال شدند
دانش‌آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان وارد پرتگال شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.12.2021
عضو شوید
کشور اروپایی پرتگال به همه اعضای انستیتوت ملی موسیقی افغانستان، به شمول خانواده‌های‌شان، پناهندگی داده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" دانش‌آموزان و استادان انستیتوت موسیقی ملی افغانستان روز گذشته ( دوشنبه 13 دسمبر) همراه با اعضای خانواده‌های‌شان به پرتگال رسیدند.
این گروه که متشکل از273 نفر است و شامل 150 دانش‌آموز می شود،‌ از دوحه، پایتخت قطر،‌ به لیسبون،‌پایتخت پرتگال سفر کردند.
دانش‌آموزان، استادان و اعضای خانواده‌های آنان مدت شش هفته بین ماه‌های اکتوبر و نومبر توسط شش پرواز افغانستان را ترک کردند.
داکتر احمد ناصر سرمست رئیس و بنیانگذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان برای استقبال از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به فرودگاه شهر لیسبون رفته بود.
آقای سرمست گفته است که " ورود اعضای جامعه انستیتوت موسیقی ملی افغانستان امروز به این معنی است که نخستین و مهمترین گام نجات جان و تضمین آزادی حالا به پایان رسیده است."
شگوفه صافی 18 ساله رهبر نخستین آزکستر بانوان "زهره" نیز گفته است، زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند آنها "دانش‌آموزان این نهاد می دانستند که آینده آنها در خطر است. او می‌گوید اکنون در پرتگل، خانه جدیدش، احساس امنیت می کند، اما آرزویش این است که روزی به کشوربرگردد و موسیقی را به خیابان های میهنش بازگرداند.
گفتنی است شرکت‌ها و تمویل کنندگان خصوصی، مصارف تخلیه و اسکان مجدد اعضای جامعه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را فراهم کرده‌اند.
پیشتر مقام‌های پیشین این انستیتوت اظهار داشتند که این مرکز آموزش موسیقی حالا توسط گروه طالبان تصرف شده،‌ دفاتر آن غارت شده و حساب بانکی این انستیتوت نیز منجمد شده است.
در آینده نزدیک این انستیتوت در پرتگال بازسازی خواهد شود و دانش‌آموزان آن به آموزش موسیقی خود ادامه خواهند داد و به عنوان بخشی از مرکز گسترده تر فرهنگ افغانستان در لیسبون، پایتخت پرتگال، به فعالیت ادامه خواهند داد.‌
با حاکمیت طالبان در افغانستان در ماه آگست، دروازه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به روی دانش‌آموزان و آموزگاران بسته شد. طالبان گفتند که موسیقی در شریعت حرام است و به آن اجازه نمی‌دهند.
این جوانان خلاق و هنرمند از جمله ده‌ها هزار شهروندان افغانستان از جمله بسیاری از ورزشکاران و جامعهٔ هنری این کشور هستند که پس از تصرف افغانستان توسط طالبان در ماه اگست زمانی که ایالات متحده و ناتو به حضور نظامی 20 ساله شان پایان دادند، کشور را ترک کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала