واکنش سازمان ملل به فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.12.2021
عضو شوید
معاون کمیشنری عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده است که بدون احترام به آزادی‌ها و حقوق اساسی همه افراد، در افغانستان از سوی طالبان، این کشور با آشفتگی و ناآرامی‌های بیشتر رو به‌رو خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، نادا النشیف معاون کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، از فرمان رهبر امارت اسلامی در باره حقوق زنان و دختران افغان ستایش کرده، اما گفته است که این حکم، سوالاتی زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.
او در نشست شورای حقوق بشر این سازمان که در باره اوضاع افغانستان برگزار شده بود، از بسته ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که محدود ساختن زمینه کار برای زنان باعث از دست دادن حدود یک میلیارد دالر در این کشور خواهد شد.
معاون کمیشنری عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش خود افزوده که که نزدیک به چهار ونیم میلیون دانشجو از رفتن به مکتب باز مانده اند و نزدیک به ۹ میلیون دانشجو در معرض محروم ماندن از مکاتب قرار دارند. او گفت: "بر اساس آمارهای یونیسف، از میان چهار اعشاریه دو میلیون دانش‌آموز که از رفتن به مکتب باز مانده اند، شصت درصد آنان دختران اند."
معاون کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل با نگرانی از خشونت فزاینده در برابر زنان، افزوده است که بسته ماندن خانه‌های امن و ناحل ماندن قضایای خشونت در برابر زنان نگران کننده است.
او در بخشی از این گزارش گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دو خبرنگار و هشت فعال جامعه مدنی به قتل رسیده اند و نماینده‌گی معاونت سازمان ملل متحد پنجاه و نُه مورد دستگیری، لت‌وکوب و تهدید فعالان مدنی و کارمندان کمیسیون حقوق بشر افغانستان را که از سوی مقام‌های فعلی صورت گرفته، ثبت کرده است.
سازمان حقوق بشر همچنان گفته است که افغانستان به عنوان عضو این سازمان، بدون در نظر داشت مقام‌های فعلی، متعهد به قوانین بین المللی که آن را تصویب کرده است، می‌باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала