زنان معترض در پایتخت افغانستان: حق کار می‌خواهیم

© Photo / Facebook/Sediqa.Mروز یکشنبه ۱۰ اکتبر روز همبستگی زنان جهان با زنان افغانستان نام گذاری شده و قرار است
روز یکشنبه ۱۰ اکتبر روز همبستگی زنان جهان با زنان افغانستان نام گذاری شده و قرار است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
عضو شوید
شاید برای نخستین، اعتراض زنان پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور به گونه صلح‌آمیز و به دور از خشونت برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گروهی از زنان روز پنج‌شنبه در یک گردهمایی اعتراضی در برابر دفتر سازمان ملل در کابل، از جامعه جهانی خواستند تا مردم افغانستان به ویژه زنان را در اوضاع کنونی تنها نگذارند.
آنان با سر دادن شعار های پایان دادن به محرومیت زنان، خواهان حق آموزش و کار برای زنان شدند. به باور این معترضان، عامل اصلی بحران کنونی در کشور به حاشیه راندن زنان است.
زنان معترض از پارک شهرنو تا دفتر سازمان ملل قدم زدند.
Силы сопротивления против талибов* в Андарабе, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
جبهه مقاومت: در هشت روز گذشته 61 طالب کشته شدند
عاطفه، یکی از زنان معترض گفت: "اطفال از گرسنگی می‌میرند، خانواده‌ها حیران استند که چگونه به کودکان شان نان پیدا کنند. جامعه جهانی لطفن صدای ما را بشنوید، افغانستان و اطفال افغانستان را تنها نگذارید."
مرجان امیری، معترض دیگر گفت: "ما مرگ تدریجی را در افغانستان شاهد استیم، فقر باعث شده تا اینجا جمع شویم، قیمتی به اوج اش رسیده و حکومت نمی تواند قیمت‌ها را کنترول کند."
این زنان با صدور قطع نامه، سکوت جهان را در برابر افغانستان بی عدالتی خواندند و خواهان رسیده‌گی بی درنگ به چالش‌های زنان شدند.
اما طالبان می‌گوید که بر تحقق تمامی حقوق زنان بربنیاد قوانین اسلامی پابند است وبه چالش‌هایی که در برابر زنان قرار دارد، رسیدگی خواهد شد.
روند توزیع نان خشک در 28 ولایت دیگر افغانستان نیز آغاز می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
قیمت یک قرص نان از 20 به 10 افغانی کاهش یافت
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: "خانم‌های که در ادارات دولتی کار می‌کردند، منفک نشده اند، معاش شان اجرا می‌شود، تا حال هیچ کسی منفک نشده است."
پس از روی کار آمدن طالبان در کشور، دختران بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌های کشور از آموزش به دور مانده اند و کارمندان زن در نهادهای دولتی نیز هنوز به کار های شان برنگشته اند.
شاید برای نخستین، اعتراض زنان پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور به گونه صلح‌آمیز و به دور از خشونت برگزار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала