"همه‌جا کُشتند"؛ تاکید عفو بین‌الملل بر بررسی جنایات جنگی طالبان در افغانستان

© REUTERS / Jorge SilvaПатруль запрещенной в России организации "Талибан" на улицах Кабула
Патруль запрещенной в России организации Талибан на улицах Кабула - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی گفته است که در ماه‌های اخیر حکومت پیشین افغانستان و پیش از سقوط آن کشور به دست طالبان، جنایات جنگی مکرر توسط طالبان در افغانستان صورت گرفته که این قضایا باید از سوی محکمۀ بین‌المللی جرایم بررسی شود.
به گزارش اسپوتنیک، آگنس کالامر، دبیرکل سازمان عفو بین‌المللی گفته است که "جنایات جنگی بی‌شمار و خونریزی بی‌پایان در کابل از سوی طالبان در ماه‌های پیش از سقوط دولت اشرف غنی" هزاران شهروند غیرنظامی افغانستان را در 6 ماه اول سال جاری قربانی این اقدامات دانسته است.
عفو بین‌الملل در گزارش خود با عنوان "راه فراری نیست: جرایم جنگی و تلفات انسانی در زمان سقوط دولت کابل به دست طالبان" به مستندسازی شکنجه‌ها، اعدام‌های بدون محاکمه و کشتارها توسط طالبان در آخرین مراحل درگیری‌ها در افغانستان و همچنین تلفات غیرنظامیان در یکسری عملیات زمینی و هوایی توسط نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان و نیروهای نظامی آمریکایی پرداخته است.
دبیرکل عفو بین‌الملل گفت‌: چند ماه پیش از سقوط دولت کابل جرایم جنگی و خونریزی‌های بی رحمانه از سوی طالبان همچنین مرگ غیرنظامیان افغان توسط نیروهای امنیتی این کشور و سربازان امریکایی گزارش شده است. شواهد جدید ما نشان می‌دهد که فراتر از انتقال آرام قدرت که طالبان ادعا می‌کنند، مردم افغانستان بار دیگر با خون خودشان تاوان داده‌اند.
کالامر همچنین گفت: مکاتب، شفاخانه‌ها، منازل و مغازه‌ها به صحنه‌های جرم تبدیل شد، در حالیکه مردم به صورت مکرر زخمی و کشته شدند. مردم افغانستان مدت‌هاست که زجر می‌بینند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته باشند و بتوانند غرامت دریافت کنند. دادگاه کیفری بین‌المللی باید تصمیم نادرست خود را مبنی بر اولویت‌بندی تحقیقات در مورد عملیات‌ نظامی امریکا و افغانستان لغو کند و در عوض شواهد مربوط به جنایات جنگی احتمالی را بدون توجه به اینکه به کجا می‌رسد، مورد پیگیری قرار دهد.
فرمان عفو زندانیان بمناسبت عید قربان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.12.2021
عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان را در کشتارغیرنظامیان مقصر دانست
هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان گزارش کرده که 1659 غیرنظامی افغان در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کشته و حدود 3524 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند که رشد 47 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала