افشای جزئیاتی از آخرین روزهای حضور آمریکا در افغانستان

© AFP 2023 / Taylor Crul / US AIR FORCEАмеркианский военный в аэропорту Кабула
Амеркианский военный в аэропорту Кабула  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده است: اعداد و ارقام نشان می‌دهد که چگونه ارتش آمریکا با روزهای رو به پایان طولانی‌ترین جنگ خود دست و پنجه نرم کرد؛ زیرا از وضعیت میدانی به طور فزاینده‌ای ناامید شده‌ بود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته‌ است، بر اساس داده‌های فاش‌شده، حملات هوایی آمریکا علیه طالبان در ماه آگست، به عنوان بخشی از آخرین تلاش ناموفق برای جلوگیری از فروپاشی ارتش افغانستان افزایش یافته بود.
طبق این گزارش، حدود 153 بمب یا موشک آمریکایی توسط هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین ایالات متحده در آن ماه پرتاب شده که این رقم در ماه جولای 18 بمب بود.
براساس معلومات موجود، این میزان از حملات هوایی تنها از سوی نظامیان ارتش آمریکا انجام شده بود و شامل حملات هوایی ارتش افغانستان نمی‌شود.
Официальный представитель госдепартамента США Джон Кирби на пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
واکنش پنتاگون به اظهارات اخیر حمدالله محب در خصوص توافق‌نامه دوحه
به گزارش واشنگتن پُست: "اعداد و ارقام نشان می‌دهد که چگونه ارتش آمریکا در روزهای رو به پایان طولانی‌ترین جنگ خود دست‌وپنجه نرم کرد، زیرا وضعیت روی زمین به‌طور فزاینده‌ای ناامیدکننده می‌شد تا نیروهای افغان آموزش دیده توسط ایالات متحده بر حملات طالبان چیره شوند."
جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفته است که از زمان تکمیل عقب‌نشینی در پایان ماه آگست، هیچ حمله هوایی نظامی ایالات متحده در افغانستان صورت نگرفته است. به گفته او، پنتاگون بر نظارت در عملیات‌های هوایی منطقه ادامه خواهد. وی افزود، جزییات حملات هوایی که پیش از این به خاطر توافق‌نامه دوحه متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود.
این در حالی است که پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که نیروهای باقی مانده در افغانستان توانایی دفاع از خود را حفظ خواهند کرد، اما آن‌ها به انجام حملات هوایی محدود در حمایت از متحدان افغان خود ادامه می‌دهند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه این ذهنیت را میان متحدان آمریکا، دولت و مردم افغانستان به وجود آورد که آمریکا از افغانستان خارج می‌شود. این در حالی است که حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی، زلمای خلیلزاد، نماینده قبلی آمریکا در امور صلح افغانستان را در زمینه سقوط کابل متهم کرده و گفته‌ است که او طالبان را به کابل آورد.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه "سیگنال قدرتمندی" برای خروج آمریکا از افغانستان به وجود آورده‌ بود.
کربی افزوده‌ است که امضای توافق‌نامه دوحه و خروج آمریکا بر روحیه نیروهای امنیتی تاثیر عمیقی داشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала