رسانه: طالبان آزادی بیان را نقض و صدای مردم را خفه می‌کنند

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
یک نشریه آمریکایی در گزارشی از نقض آزادی بیان در افغانستان و خفه ساختن صدای رسانه ها توسط طالبان سخن گفته است.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه‌ای آمریکایی The Christian Science Monitorدر یک گزارش جدید خود نوشته که طالبان به شکل سیستماتیک صداهای کوچه را به منظور جلوگیری از آزادی بیان در افغانستان خفه می‌کنند.
این نشریه رسانه افزوده که به همین دلیل، منتقدان طالبان در معرض ارعاب و ترس قرار گرفته‌اند و بر اساس شواهد، اغلب توسط طالبان کشته می‌شوند.

درگزارش گفته شده، وقتی صحبت از انتقاد می‌شود، مشکل این است که طالبان دنبال صداهای بزرگ نمی‌روند بلکه به دنبال صداهای کوچک هستند.

فردی به نام امینی به این رسانه گفته طالبان به صورت سیستماتیک صداهای کوچک را هدف قرار می‌دهند تا جلوی آزادی بیان را بگیرند.

او می‌افزاید طالبان بر این باورند که باید از سطح پایین کار کنند، زیرا اگر جامعه را از پایه کنترل نکنند، نمی‌توانند آن را در سطح ملی کنترل کنند.

به گفته او، "اگر می خواهید مطمئن شوید که جنگلی در آینده وجود ندارد، درختان بزرگ را قطع نکنید. در عوض، اجازه ندهید درختان کوچک رشد کنند."

امیری اضافه کرده، این استراتژی طالبان اعتراض بین‌المللی کمی را برانگیخته و در مقایسه با هدف‌گیری افرادی شناخته شده‌ای که به راحتی می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کنند، این استراتژی سال‌ها به طور مؤثر برای دستیابی به اهداف گسترده تر استفاده شده‌است.

در این گزارش به طور موردی به قضیه ترور نوید احمد اشاره می‌کند. نوید احمد دارای دو مدرک لیسانس در زراعت و اقتصاد بود و پس از تسلط طالبان بر شهر لشکرگاه، مرکز ولایت جنوبی هلمند، یک فروشگاه لوازم‌التحریر باز کرده بود.

طعنه‌ای که احمد نوید در اواخر نوامبر در مورد حکومت طالبان در فیس‌بوک بیان کرده بود توجه زیادی را به خود جلب کرد.

او در پست خود گفته بود که معلمان معترض نباید از طالبان حقوق بخواهند چرا که آنها خود نان ندارند و از ساکنان محل تقاضای غذا و کمک می‌کنند.

کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که اگر جهادی‌ها دوباره کنترل افغانستان را به دست گیرند، آزادی‌ها کاهش خواهد یافت.

طالبان قبل از آنکه به قدرت برسند، رسانه‌ها را اغلب متهم به کار برای "اشغالگران کافر" می‌کردند و برای این گروه طعمه خاصی بود. در جریان یک کارزار ترور هدفمند در اواسط سال 2020، تعداد زیادی از قاضی زن گرفته تا خبرنگاران و مجریان تلویزیون کشته شدند.

بر بنیاد این گزارش، در طول دو دهه جنگ آمریکا در افغانستان آزادی بیان به عنوان نمادی از پیشرفت در این کشور رشد کرد. هرچند که به عنوان یکی از اهداف طالبان، بهای زیادی پرداخت.

سهیل شاهین، سخنگوی پیشین طالبان و نماینده معرفی شده این گروه در سازمان ملل در ماه آگست گفته بود که طالبان به آزادی بیان باور دارد.

اما مقررات تازه‌ای که طالبان برای رسانه‌ها وضع کرده هر گزارشی را که مخالف اسلام باشد، به چهره‌های ملی توهین کند یا تاثیر منفی بالای روحیه مردم بگذارد، منع کرده اند.

دیده بان حقوق بشر در آن زمان خاطرنشان کرد که این مقررات "آنقدر گسترده و مبهم است که تقریباً هرگونه گزارش انتقادی در مورد طالبان را ممنوع می‌کند."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала