گروه طالبان آرامگاه ناصر خسرو بلخی را بازسازی می کند

© @https://twitter.comغرق شدن هشت نفر در بدخشان در پی واژگون شدن یک موتر در «دریای پنج»
غرق شدن هشت نفر در بدخشان در پی واژگون شدن یک موتر در «دریای پنج»  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
رییس اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در بدخشان با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و باستانی در افغانستان از بازسازی و مرمت آرامگاه حکیم ناصر خسرو بلخی در این ولایت خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کردند آرمگاه "حکیم ناصر خسرو بلخی" را به صورت اساسی و با در نظرداشت قدمت تاریخی آن مرمت‌کاری می‌کنند.
گفته شده است، که یک تیم متشکل از مسئولان فرهنگی طالبان از آرامگاه حکیم ناصر خسرو بازدید کرده است.
معزالدین احمدی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان که در راس یک تیم مذکور بوده است، بخش‌های تخریب شده این بنای تاریخی را بررسی کرده است.
وی به ساکنان محلی گفته که حفظ بناهای تاریخی هویت ملت‌ها را معرفی می‌کند و مردم باید جهت حفظ و نگهداری آن همکاری جدی نمایند.
رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان افزوده که مافیای آثار باستانی می‌خواستند با استفاده از فرصت مقبره حکیم ناصر خسرو بلخی را تخریب و آثار موجود در آن را به سرقت ببرند که موفق به انجام آن کار نشدند.
آرامگاه حکیم ناصر خسرو بلخی ادیب، شاعر و نویسنده افغانستانی که در قرن پنجم زندگی می‌کرد در روستای یمگان واقع در ولایت بدخشان است.
نمایشگاه کتاب صلح در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2021
برگزاری نمایشگاه خیابانی کتاب در بدخشان
آرامگاه این شاعر بزرگ‌ در دامنه‌ای بلند، سرسبز و پوشیده از درختان و در بین تپه‌های سنگی قرار دارد که اطراف آن در اثر بارندگی‌ها و سایر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مورد فرسایش و ریزش قرار گرفته و خطر لغزش و فروپاشی کامل آن وجود دارد.
در بالای تپه، کلبه‌ی با دیوارهای سفید قراردارد که بنا بر گفته مجاوران آن قدمت ۴۰۰ ساله داشته و تاریخ تعمیر آن در چوب‌های آن حک شده است.
در مقابل این کلبه، محوطه نسبتاً همواری با چنارهای بزرگ وجود دارد که از آنجا یک منظره زیبا از دره یمگان را در مقابل چشم بیننده قرار می‌گیرد.
تمام ستون‌ها، تیرها و دستک‌های تعمیر در محوطه ورودی و در داخل آرامگاه به طور بی‌نهایت زیبایی کنده‌کاری شده و با آیاتی از کلام‌الله مجید به رنگ‌های مختلف مزین شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала