جمعیت اسلامی: تحمیل نظام قبیله‌‌ای غیرمنتخب منجر به ادامه ای جنگ در افغانستان می‌شود

© Jamiat-e- Islami Afghanistanجمعیت اسلامی: تحمیل نظام قبیله‌‌ای غیرمنتخب منجر به ادامه ای جنگ در افغانستان می‌شود
جمعیت اسلامی: تحمیل نظام قبیله‌‌ای غیرمنتخب منجر به ادامه ای جنگ در افغانستان می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
حزب جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه ای از وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری های اسلامی خواسته است، که تا این نشست به بلندگویی برای کارزار گروه طالبان جهت کسب مشروعیت بین المللی این گروه بدل نشود.
به گزارش اسپوتنیک، حزب جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه ای نوشته است: قرار است فردا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ نشست وزیران خارجهٔ سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام آباد پاکستان با محوریت موضوع افغانستان برگزار شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که چهار ماه بعد از معامله و خیانت ملی رهبری حکومت افغانستان، نظام سقوط نموده و با تسلط گروه طالبان، فاجعه بزرگ بشری دامنگیر مردم افغانستان شده است.
در ادامه این حزب نوشته است، که در این مدت، نه تنها خلای دولت و نظام به میان آمده و همه ساختارهای ملی از جمله ارتش و همه دستگاه امنیتی و دفاعی، نظام آموزشی و تحصیلی و اکثر مؤسسات خدمات عامه فروپاشیده اند، بلکه اقتصاد و معیشت مردم نیز مختل شده و فقر و شرایط اقتصادی ناگواری بر مردم مستولی گشته است.
متقی عازم پاکستان شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
متقی عازم پاکستان شد
این حزب افزوده است، که از بدو تسلط طالبان، حقوق بشر و حقوق اساسی شهروندان به ویژه حق کار، تعلیم و تحصیل زنان به گونهٔ گسترده نقض شده و انتقام‌جویی جنگجویان گروه طالبان با محاکمه‌ها و کشتارهای صحرایی به ویژه در مناطق دور افتاده، به یک رویه بدل شده است.
درباره نشست وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری های اسلامی این حزب نوشته است، که جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که نشست وزرای خارجهٔ سازمان همکاری‌های اسلامی فرصتی است تا نمایندگان کشورهای اسلامی به طالبان تفهیم نمایند که به گفتگوهای جامع میان همه طرف‌های مختلف سیاسی افغانستان جهت توافق و دست‌یابی به نقشه راه جامع پیرامون همه مسایل ملی و منطقوی، از جمله تشکیل نظام مبتنی بر رأی و اراده جمعی مردم افغانستان، تن بدهند.
این حزب نوشته است، که همچنین جمعیت اسلامی انتظار دارد تا این نشست، به تریبیونی برای کارزار گروه طالبان جهت کسب مشروعیت بین المللی این گروه بدل نشود.
این حزب درباره نظام کنونی افغانستان چنین نوشته است: جمعیت اسلامی افغانستان بدین باور است که تحمیل هرگونه نظام غیر منتخب با اعمالِ زور و یا تلاش برای مشروعیت بخشیدن به سلطه نامشروع یک گروه با توسل به سازوکارهای قبیلوی و غیر منتخب، نه تنها گرهی از فاجعه جاری کنونی در کشور را نمی‌گشاید، بلکه منجر به تداوم جنگ و فجایع بیشتر بشری در افغانستان خواهد شد.
در پایان این اعلامیه آمده است، که جمعیت اسلامی افغانستان با ابراز امتنان از کمک‌های بشردوستانهٔ جامعه جهانی، امیدوار است که با توجه به وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی و معیشتی مردم، کمک‌های مستقیم جامعه جهانی با مردم افغانستان بیشتر از این گسترش یابد تا از خلق بیشتر فاجعه بشری جلوگیری شود و نگذارند که بخش‌های صحی، آموزش و تحصیلات به گونه کامل در این کشور فرو بپاشد.
قرار است فردا در پاکستان نشست وزیران کشورهای سازمان همکاری های اسلامی برگزار شود، که از طرف گروه طالبان، سرپرست وزارت امور خارجه این گروه در این نشست اشتراک کرده است.
یادآوری می کنیم، که پاکستان در جریان ده ها سال جنگ در افغانستان همیشه از گروه طالبان پشتیبانی کرده و در فرو افتادن حکومت افغانستان به دست گروه طالبان نقش زیادی داشت و حالا هم در صدد جلب توجه کشورهای منطقه برای برسمیت شناختن این گروه را به عنوان حکومت قانونی افغانستان دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала