9 عضو کانگرس امریکا بر جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان تاکید کردند

© AFP 2023 / Nicholas Kammعواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب
عواقب شانتاژ هستوی سعودی برای غرب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
عضو شوید
نُه عضو کانگرس ایالات متحده امریکا در نامه‌یی از وزارت‌های خارجه و مالیه آن کشور خواسته اند تا پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد و در اختیار مردم افغانستان قرار دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این قانون گذاران امریکایی می‌گویند که نمی‌خواهند به طالبان کمک شود؛ اما به گفته آنان ایالات متحده می‌تواند با کارگیری از راه‌های دیگر و بی‌مشروعیت بخشیدن به طالبان، از فروپاشی اقتصادی در افغانستان جلوگیری کند.
در این نامه سه صفحه‌یی، از اوضاع اقتصادی و بشری در افغانستان ابراز نگرانی شده است و نُه عضو کانگرس ایالات متحده با امضا در پای آن، خواهان آزاد سازی دارایی‌های منجمد شده افغانستان شده اند.
در همین حال، وزیر خارجه پاکستان از مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان و نیز ادامه تحریم ها بر امارت اسلامی باردیگر انتقاد می‌کند.
در نامه آنان آمده است: "ما از حکومت جو بایدن می‌خواهیم که پول منجمد شده افغانستان را به یکی از نهادهای سازمان ملل متحد بسپارد تا حقوق آموزگاران پرداخت شود، دختران به مکتب‌ها برگردند و به کودکان افغان هم غذا فراهم شود. ما پیشنهاد می‌کنیم تا کمک‌های جهانی به گونه مستقیم به مردم افغانستان داده شوند، نه به طالبان".
در بخشی از نامه این قانون گذاران هشدار داده شده است که از اوضاع نابسامان کنونی افغانستان هیچ کسی سود نخواهد برد، زیرا افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد و مردمان آن با گرسنه‌گی جدی روبرو اند.
شکریه بارکزی، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان گفت: "یک اقدام نیک است و من امیدوار استم که دیگر کشورها هم فارغ از هر نوع دغدغه سیاسی، کمک‌های بشری خود را به طور فوری به افغانستان ارسال کنند".
همزمان با این، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در مقاله‌یی که در روزنامه خلیج تایمز پخش شده است خواهان بازنگری تحریم‌ها بر طالبان شده است. قریشی می‌گوید که در صورت بی‌توجهی به وضعیت مردم افغانستان، مهاجرت‌ها افزایش میابد و فعالیت‌های گروه‌های هراس افگن نیز بیشتر خواهند شد.
قریشی نگاشته است که: "به علت فرا رسیدن زمستان، فراهم سازی کمک‌های بشردوستانه به بخش‌های دور دست افغانستان با چالش‌های لوژستیکی روبرو شده است. وجود ساختار شکننده حکومتی و تحریم اقتصادی، خطر فروپاشی اقتصادی را در افغانستان بیشتر ساخته است".
Штаб-квартира Всемирного банка в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.12.2021
رویترز از تلاش بانک جهانی برای آزاد‌سازی 500 میلیون دالر پول‌های مسدود شده افغانستان خبر داد
در همین حال، طالبان می‌‌ گوید که از این اقدام قانون گذاران امریکا استقبال می‌کند.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: "هر حکومتی و یا سازمانی که در مورد آزاد سازی پول‌های منجمد شده افغان‌ها و در عرصه‌های دیگر اقتصادی با افغان‌ها همکاری می‌کند، ما این کار آنان را تقدیر می‌کنیم".
وزارت خارجه طالبان نیز در توییتی از این کار قانون گذاران امریکا استقبال کرده است و گفته است که خواهان گسترش چنین صداها می‌باشد. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در توییتی نوشته است که: "ما از صدا برآوردن تعدادی از اعضای کانگرس و سایر جهت‌ها در امریکا مبنی بر داشتن تعامل مثبت با افغانستان استقبال می‌کنیم و خواهان گسترش چنین صداها به سطح جهان هستیم تا حق مشروع افغان‌ها داده شده و به کسی اجازه داده نشود تا دیگر ملت افغان را برنجاند".
وزیرخارجه پاکستان تنها چند روز پیش ازبرگذاری نشست سازمان همکاری های اسلامی ونشست اعضای ترویکا دراسلام آباد درباره افغانستان، خواهان توجه جهانی به این کشور شده است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала