بازگشایی سفارت های کشورهای اسلامی در افغانستان

© https://twitter.comسازمان همکاری‌های اسلامی: قدرت حاکم در کابل به حقوق بشردوستانه احترام بگذارد
سازمان همکاری‌های اسلامی: قدرت حاکم در کابل به حقوق بشردوستانه احترام بگذارد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
عضو شوید
متقی به کشورهای اسلامی: سفارت‌‌های تان را در کابل بازگشایی کنید.
به گزارش اسپوتنیک، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی می‌گوید که باید همه طرف‌ها در افغانستان با هم مصالحه کنند و به مشکلات کنونی نقطه پایان بگذارند.
به گفته طلوع نیوز، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در هفده‌مین نشست فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی که امروز در اسلام آباد برگزار شد، از کشورهای عضو این سازمان خواست که سفارت‌خانه‌های شان را در کابل بازگشایی کنند.
در این نشست درباره اوضاع افغانستان، به ویژه وضعیت اقتصادی و بشری گفت‌وگو شد.
متقی گفت که انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچ کسی نیست و افزود که امارت اسلامی مشور‌ه‌ها، خواست‌ها و نگرانی‌های کشورهای اسلامی را در پیوند به یافتن یک راه حل عادلانه برای بحران افغانستان می‌پذیرد.
چاووش اغلو : همکاری روسیه و ترکیه در زمینه ی دفاعی گامی علیه ناتو نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
وزارت خارجه ترکیه به رسمیت شناختن حکومت طالبان را زودهنگام خواند
او گفت: "ما از اعضای سازمان های همکاری‌ اسلامی که بازگشایی سفارت‌‌های شان را به تاخیر انداخته اند، می‌خواهیم که دفاتر شان را در کابل بازگشایی کنند و ما از آنان همچون کشورهای دوست استقبال خواهیم کرد."
متقی همچنان از شرکت کننده‌گان این نشست خواست که امریکا را در راستای آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان ترغیب کنند. آقای متقی افزود که تحریم‌ها و منجمد ماندن پول افغانستان، به مردم افغانستان آسیب می‌‌رساند.
در همین حال، عمران خان، صدراعظم پاکستان می‌گوید که داعش یک تهدید برای منطقه و فراتر از منطقه است. او ادعا کرد که داعش چندین حمله را از خاک افغانستان بر پاکستان اجرا کرده است.
او اوضاع بشری در افغانستان را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که اگر جهان برای بیرون رفت از این بحران اقدام نکند، این کشور با بزرگترین بحران انسانی روبرو خواهد شد. به گفته خان، برای مبارزه با چنین تهدیدات، نیاز به صلح و ثبات در افغانستان است.
از سویی هم، شماری از اعضای سازمان همکاری اسلامی بر فراهم سازی کمک‌های انسان دوستانه و نیز یک راه حل سیاسی پایدار برای بیرون رفت از چالش‌های کنونی افغانستان تأکید کردند.
منشی عمومی سازمان همکاری‌های اسلامی می‌گوید که باید یک راه حل سیاسی پایدار به مشکل افغانستان جستجو شود تا ثبات در این کشور برقرار گردد.
Amir Khan Muttaqi met this evening with Uzbek delegation led by Minister of Transport Mr. Ilkhom Makhkamov
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
تاکید ازبیکستان بر عملی شدن تعهدات طالبان
حسین ابراهیم طه، سرمنشی سازمان همکاری اسلامی گفت: "بر اساس منشور سازمان همکاری اسلامی، این سازمان بر اتحاد، همبستگی و تمامیت ارضی افغانستان تاکید نموده و بار دیگر پشیتیبانی‌اش را از مصالحه در افغانستان اعلام می‌دارد و امیدوار است که همه طرف‌های دخیل بر یک گفت‌وگوی مسالمت آمیز پرداخته تا همه معضلات را باهم حل کنند."
وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست گفت که مشکل اقتصادی در افغانستان در کنار ایجاد رنج به مردم افغانستان، پیامدهای منفی امنیتی بر صلح و ثبات در منطقه و جهان نیز خواهد داشت.
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: "نشست امروزی بر اهمیت برداشتن گام‌های عملی و بی‌درنگ جهان برای مهار بحران و پایان دادن به اوضاع بد در افغانستان تاکید می‌کند. مردم افغانستان برای سال‌ها با چالش‌های زیاد و بی‌ثباتی روبرو بوده اند. اتحاد میان افغان‌ها و جلوگیری از مداخله‌های بیرونی، از راه‌های تامین امنیت در کشور اند. عربستان سعودی، پس از دریافت نتایج این نشست، کمک‌های بی‌درنگ‌اش را به افغانستان گسترش خواهد داد."
شرکت کننده‌گان این نشست بر تعامل با امارت اسلامی و نیز بر رسانیدن کمک‌های انسان دوستانه به افغانستان تأکید کرده و از پیامدهای بد بحران بشری در افغانستان هشدار دادند.
Деревенский цирюльник стрижет мужчине бороду в афганской провинции Газни, 2011 год - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
طالبان در ولایت غور به مردان: ریش بتراشین شلاق می‌زنیم
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: "نزدیک به 23میلیون، یعنی 60 در صد مردم افغانستان با فقر روبرو استند. ما باید در فراهم سازی کمک‌های بشری به افغانستان، هماهنگی کنیم و باید جلو فروپاشی اقتصاد در افغانستان گرفته شود."
اما در میان پرچم‌های کشورها، پرچم سه رنگ افغانستان گذاشته شده و در نگاره پایانی شرکت کننده‌گان این نشست، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه کشور دیده نمی‌شود.
بر بنیاد گزارش‌ها، در این نشست وزیران خارجه و نماینده‌گان بیش از شصت کشور به شمول ایالات متحده شرکت داشتند. تام ویست، نماینده امریکا برای افغانستان نیز در آستانه برگزاری این نشست گفت که مردم افغانستان در مرکز توجه ایالات متحده قرار دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала