تاکید وزرای خارجه آسیای مرکزی و هند بر ضرورت مبارزه با تروریسم

19 декабря 2021 года в г.Дели Министр иностранных дел Республики Узбекистан Абдулазиз Камилов принял участие в третьем заседании глав внешнеполитических ведомств Диалога "Индия-Центральная Азия"
19 декабря 2021 года в г.Дели Министр иностранных дел Республики Узбекистан Абдулазиз Камилов принял участие в третьем заседании глав внешнеполитических ведомств Диалога Индия-Центральная Азия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2021
عضو شوید
وزرای خارجه هند و آسیای مرکزی در سومین نشست "گفتگوی هند و آسیای میانه" بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید و خواستار تصویب سریع کنوانسیون جامع سازمان ملل در مورد تروریسم بین‌المللی شدند.
به گزارش اسپوتنیک، سومین نشست "گفتگوی هند و آسیای میانه" از روز (شنبه، 18 دسمبر) در هند آغاز شده و به مدت سه روز، بر تقویت روابط و همکاری‌ در حوزه تجارت، پیوند و توسعه، تمرکز خواهد داشت. جی شنکر، وزیر امور خارجه هند میزبان پنج تن از همتایان خود از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبیکستان است.
در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه هند و کشورهای آسیای مرکزی آمده است که آنها (وزیران)، به شدت تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم و تاکید کردند که ایجاد پناهگاه امن، استفاده از عوامل تروریستی برای تروریسم فرامرزی، تامین مالی تروریسم، قاچاق غیرقانونی سلاح و مواد مخدر، گسترش ایدئولوژی رادیکال و سوء استفاده از فضای مجازی برای انتشار اطلاعات نادرست و تحریک خشونت، مغایر با اصول اولیه بشریت و روابط بین‌الملل است. آنها تاکید کردند که عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان اقدامات تروریستی باید طبق اصل "استرداد و یا محاکم" تحت پیگرد قرار بگیرند.
خاطرنشان می‌شود که وزرای امور خارجه هند و کشورهای آسیای مرکزی در این نشست، خواستار تصویب سریع کنوانسیون جامع سازمان ملل متحد در مورد تروریسم بین‌المللی شدند.
وزرای شرکت کننده در این نشست دهلی‌نو همچنین تاکید کردند که همکاری دفاعی و امنیتی یکی از عناصر مهم همکاری هند و آسیای مرکزی است.
تحولات اخیر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان برای کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان که با کابل هم مرز هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پیش از این، در ماه نوامبر مشاوران امنیت ملی ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبیکستان در گفتگوهای منطقه‌ای به میزبانی هند در مورد افغانستان شرکت کرده بودند.
این نشست که با ابتکار دهلی نو در سال 2012 شکل گرفت و یک بار در سال برگزار می‌شود، برای نخستین بار با حضور مقامات دولت وقت افغانستان، در سال 2019 در سمرقند ازبیکستان برگزار شد.
وزیر خارجه هند: دولت "واقعا فراگیر" در افغانستان تشکیل شود

جی شنکر، وزیر امور خارجۀ هند شام روز گذشته در دیدار با وزیر‌های خارجۀ کشورهای آسیای مرکزی گفت، خواستار ایجاد "دولت واقعا فراگیر" در افغانستان شده‌است. وی همچنان تاکید کرده است که باید راهی برای کمک به این کشور پیدا کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала