تعهد کشورهای اسلامی برای کمک مالی به افغانستان

© @https://twitter.com نشست سازمان همکاری اسلامی
نشست سازمان همکاری اسلامی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.12.2021
عضو شوید
کشورهای اسلامی در نشست سازمان همکاری اسلامی، متعهد شدند تا "یک صندوق امانتی بشردوستانه" برای افغانستان ایجاد کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از" رویترز" نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که برای کمک به افغانستان کانال مالی باز شود.
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است که این "صندوق امانتی" با حمایت بانک توسعه اسلامی راه‌اندازی خواهد شد. با این حال مشخص نشده که پول اختصاص یافته برای این صندوق چقدر است.
شرکت‌کننده‌گان نشست سازمان همکاری اسلامی به شمول نماینده‌گانی از سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و جاپان هستند، در بیانیه‌ای گفته‌اند که "اجازه دسترسی افغانستان به ذخایر منجمد خارج از کشور برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کلیدی داده خواهد شد."
در مورد چگونه‌گی دسترسی افغانستان به پول‌های منجمد شده و این‌که آیا این پول مستقیم در اختیار حکومت سرپرست طالبان قرار داده می‌شود، جزییات بیش‌تری از سوی شرکت‌کننده‌گان نشست سازمان همکاری اسلامی بیان نشده است.
همچنین، سازمان همکاری اسلامی در هماهنگی با سازمان جهانی صحت واکسین و تجهیزات پزشکی و فنی برای مردم افغانستان برای مقابله با کرونا و نگرانی‌های فزاینده درمانی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشت که هیأت سازمان همکاری اسلامی گفته که این سازمان دفتر خود را در کابل می‌گشاید، صندوق کمک بانک انکشاف اسلامی را باز می‌کنند و "آماده آغاز سلسله کمک‌های بشردوستانه هستند."
متقی از هیات سازمان همکاری به‌خاطر ابتکار برگزاری نشست سپاس‌گزاری و پیرامون توسعه روابط بشردوستانه، اقتصادی، تجاری و سیاسی صحبت کرده‌است. او همچنین از دبیر کل و هیأت این سازمان دعوت کرده تا به کابل سفر کنند.
این در حالی است که پیش از این حکومت سرپرست طالبان برای رسیده‌گی به وضعیت میلیون‌ها شهروند آسیب‌پذیر و فقیر افغانستان از جامعه جهانی و امریکا درخواست کمک کرده بودند، اما مقام‌های آمریکایی گفتند اجازه دست‌رسی طالبان به "ذخایر ارزی" افغانستان را نمی‌دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала