مکتب آنلاین هرات: 1500 آموزگار داریم و برای فعالیت های خود از طالبان هرگز اجازه نخواهیم گرفت

© Sputnikمکتب آنلاین هرات
مکتب آنلاین هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.12.2021
عضو شوید
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک افغانستان با آنجلا غیور، بنیانگذار مکتب آنلاین هرات.
اسپوتنیک: مکتب آنلاین چی زمانی ایجاد شد؟
آنجلا غیور: ممنونم که وقت گذاشتید، تا بیشتر به کار ما آشنا شوند، مکتب فردا آن روز که طالبان وارد هرات شده اند و دروازه مکاتب بسته اند، 15 ماه آگوست که با گذاشتن استوری از دوستان خود خواهش کردم تا با من همراه شوند، با تدریس آنلاین دختران افغانستان، این تنها راهی بود به دست ما، همچنان زمینه تدریس حضوری را نداشتیم. بسیار استقبال شد و کار روز به روز گسترده تر شد، به جای رسیدم که امروز پیش از 1500 شاگرد داریم، همچنان بیش از 500 تا 600 نفر دیگر نیز ایمیل کردند تا در کلاس شرکت کنند. همچنان بیش از 700 معلوم داوطلب داریم.
اسپوتنیک: 700 معلم؟
آنجلا غیور: بلی 700 معلم داریم.
اسپوتنیک: از کجا می‌باشند؟
آنجلا غیور: بیشتر معلمان ما یعنی 85 درصد، ایرانی استند که به زبان فارسی تدریس می کنند و تعدادی نیز معلم افغان داریم. و تعدادی معلم داریم از کشورهای دیگر به زبان انگلیسی تدریس می کنند. این کار در حال حاضر روز به روز در حال گسترش و امید بخش است، تنها امیدی است که وجود دارد در بحران های که مردم افغانستان با آن درگیر استند.
اسپوتنیک: معلمین زنان اند یا مردان؟
آنجلا غیور: حداکثر معلمین زن می باشند، ولی معلم مرد هم زیاد داریم که اساتید دانشگاه ها می باشند، اساتید مجربی اند، نویسندگان بزرگی با ما می باشند، یکی از اهداف خودم رفع تبعض بوده است به خصوص تبعض جنسیتی که باعث تا دختران ما در افغانستان امروز محرم بمانند از تحصیل، فضای مکتب جنسیت زده نیست یعنی برای ما مهم نیست که زن باشد یا مرد، یا دختر باشد یا پسر. مهم اصل ما ایجاد فضای شاد است، دختران و پسران می توانند مهارت های را بیآموزند که و رشد کنند.
اسپوتنیک: شما چند صنف برای دختران دارید و برای کدام سنین؟
آنجلا غیور: ما بیشتر از 250 صنف داریم تقریبا صنف های جدیدی را تشکیل می دهیم، بیشتر کلاس به گونه مختطل است، بعضی از دختران که می خواستند، صرفا کلاس های تشکیل دادم برای دختران، ولی بیشتر کلاس ها از هر دو جنسیت است.
اسپوتنیک: درس همه روز جریان دارد، یا تقسیم اوقات ثابتی وجود دارد؟
آنجلا غیور: هر کلاس برای خود یک تقسیم اوقات دارد، با توجه که استاد داریم، با توجه به این که استاد کار می کند، حداکثر استادان شغل دارند، مثلا دو و سه ساعت را در هفته تعیین می کنند درس های که آنلاین برگزار می شود با شاگردان هماهنگ می نمایند. کدام ساعت ها برای شاگردها حالا ممکن است که شرکت کنند، کلاس ها به گونه آفلاین نیز وجود دارد، یعنی پس از کلاس آنلاین، در همان گروه های که ما تشکیل دادیم شاگردان سوال میپرسند، معلم جواب می دهد، کارخانگی خود را می فرستند، با استفاده از وایس و ویدیو، عکس، یک فضای بسیار امید بخش است به نظر من در مکتب.
اسپوتنیک: دانش آموزان شما از کدام ولایات اند یا همه از هرات می باشند؟
آنجلا غیور: شبی این مکتب افتتاح شد که ما هرات را از دست دادیم، مه به بسیار به لحاظ روحی آشفته بودم، قبل از آن احساس میکردم که اگر هرات از دست برود مه دیگر تمام هستم و نمی توانم نقش بکشم. چونکه بستگی عاطفی دارم به آن شهر، نام مکتب به همین دلیل هرات گذاشته شد. ما از سراسری افغانستان شاگرد داریم، 25 درصد از شاگردان ما از خانواده های محرم از تحصیل می باشند، مهاجرین افغان در ایران می باشند.
اسپوتنیک: 25 درصد دانش آموزان شما از خانوادهای مهاجرین افغان در ایران استند؟
آنجلا غیور: بلی، خود مه هم در دوران کودکی خود حدود 5 سال، محرم از تحصیل بودم در ایران، من آن شرایط را کاملا درک می کنم، می دانم بزرگترین شکنجه طبیعت می تواند برای ما بدهد این است که ما را از تحصیل محرم کند، من این تجربه را داشتم و نخواستم تا کودکان دیگری حالا این درد و رنج را متحمل شوند، در سراسری افغانستان، در ایران در کمپ های مهاجران ما عزیزانی که داریم که زبان های مختلفی آموزش می بیند، از اسپانیا و ایتالیا، کسانیکه تازه به اسپانیا رفته اند، ما برای شان کلاس زبان اسپانیایی داریم و زبان های دیگر.
اسپوتنیک: شما مشکل اینترنت را چگونه حل می کنید، هم در افغانستان و کمپ ها؟
آنجلا غیور: کسانیکه در کشورهای اروپایی اند و تازه مهاجرت کردند به آن صورت مشکل اینترنت ندارند، ولی عزیزان ما در افغانستان با توجه به وضعیت اقتصادی که حالا حاکم است در این کشور، همین روز گذشته بود که مه قیمت های اینرنتی را دیدم که 20 درصد بالا رفته است. حتی قبل از آن به پرداخت هزینه اینترنت مشکل داشتیم، فکرکنید که دختران برای مه پیام می دهند که پدر ما توانایی سیر ما را ندارد چگونه می شوند که 5 دالر یک بسته اینترنتی 4 جی را هزینه کند، این بزرگترین مشکل ما است، چونکه می خواهم کار ما مردمی باشد، تلاش می کنیم که یک برنامه جمعآوری کمک مردمی داشته باشیم برای تامین هزینه اینترنت رایگان، همچنان مشکل قطعی اینرنت و ضعیف بودن اینترنت است، ولی معلمان ما برای شاگران که ساعت آنلاین شرکت کنند، ثبت می کنیم تا در گروه های میگذارند در گروه های تلگرام و اسکایب تا بتواند شاگردان از آن استفاده کنند.
اسپوتنیک: چگونه اطلاعات در خصوص مکتب آنلاین را همگانی کرده اند تا همه دختران و پسران بدانند؟
غیور: اولین بار که با یکی از رسانه‌ها مصاحبه داشتم همه متوجه شدند، همچنان از طریق صفحات اجتماعی، مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر مه معرفی کردم مکتب، همچنان آدرس ایمیل مکتب، را که عزیزان ما از طریق ایمیل و صفحات اجتماعی ثبت نام می کنند.
اسپوتنیک: برای مکتب کدام حمایت کننده مالی وجود دارد؟
آنجلا غیور: خیر، تنها حمایت همراهی مردم است، نمی دانم درست در این مورد صحبت شود یا نه، به نام زن افغان، دختر افغان و کودک افغان پروژه های گرفته شده است و این ها خیلی بودند، که همه زده و خورده شده است، و نام نیکی ندارد، مه نخواستم همین کار ارزشمند انسانی ما برچسب پروژه را بخورد یا زیر مجموعه کدام ارگان شود. میخواستم همین قسم مردمی با رضایت مردم و کمک مردم و با خواست شاگردان کار خود را پیش بیبریم. بخش هزینه اینترنت بزرگترین مشکل ما است. کار موفق‌تر خواهد بود چونکه با همدلی و عشق مردم پیوند خورده است.
اسپوتنیک: وضعیت امنیتی چگونه است، آیا تهدید شده اید؟
آنجلا غیور: تهدید خود وجود داشته، دوست ندارم زیاد صحبت کنم بخصوص پس از آن که در مصاحبه‌ی نام از آموزش غیر ایدلوژیک بردم، آموزش که در آن هیچ گونه ایدئولوژی شامل نیست، صرفا تمرکز دارد در مورد مهارت آموزی و کمک به رشد فکری پسرها و دخترها، پیام های را دریافت می کنم، هم مه و هم همکاران ما، امیدوارم که اتفاقی نیافتد، البته ترس هم وجود ندارد، ایستاده مردن در راه آزادی ارجیت دارد بر این که ما سکوت کنیم. و بشیم و کار نکنیم.
اسپوتنیک: کدام مضامین را تدریس می کنید، بدون زبان های خارجی؟
آنجلا غیور: ما تمام مضامین مکاتب، در سطوح مختلف، ابتدایی، متوسط و سطوح پیشرفته و دوره دانشگاه، ما شاگردان داریم که پزشکی می خواند و در مکتب ما تحقیقات پزشکی می آموزند. تاریخ، فلسفه، ادبیات، مهارت های صحبت کردن، یکی از اهداف ما، تاکید ما روی رفع خشونت، رفع تبعض، توسط آموزش درست. اگر بخواهیم آموزش صرفا برای یادگرفتن برخی از متون فرمول ها بیایم تعریف کنیم، ساله های سال در مکاتب درس خواندن نتیجه آن چی شد؟، اگر سیستم آموزشی درست وجود می داشت مطمئنم که این قدر تبعیضات در افغانستان در دامن زده نمی شد. تاکید بسیار زیادی دارم رفع خشونت از طریق آموزش، رفع فقر از طریق آموزش، آموزش مهارت ها، مه آموزش درست را بزرگترین عامل می دانم برای رسیدن به صلح و بسیار تلاش می کنم.
اسپوتنیک: بدون مشکل اینترنت، مشکلات تخنیکی دیگر وجود دارد؟
آنجلا غیور: چونکه تعداد شاگردان روز به روز بیشتر می شود، برای ما و تیم در آن کار می کنند، بیشتر از 10 نفر می باشند، مدیریت مکتب کمی دشوار شده است، نظارت بر تمام کارها و گروه ها، ما به این فکر میکنم که یک پلتفرم آموزشی داشته باشیم که تعداد بیشتر را بتوایم جذاب کنیم، و تعداد بیشتری شاگرد را بتوانیم تحت آموزش قرار بدهیم. برای این نیاز داریم که کمک ها را دریافت کنیم. حالا هزینه ایجاد چنین پلتفرمی یک کمی بالا است، و من تاکید داشتم که کار مردمی باشد و این روزها متاسفانه برای مه همگی می گویند که مردم گرسنه استند تو به فکر آموزش هستی، اینها همگی درست و می دانم که مردم گرسنه استند، و برنامه های نیز دارم در آینده برای کمک به نیازمندان کشور، اما فکر کنید آموزش درست فقر را در ریشه های فقر نابود می کند. تربیت یک قشر که توانمند استند، می توانند کار بکنند، اینها می توانند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی جامعه را بدست گیرند. می تواند به رشد اقتصادی جامعه کمک کنند.
اسپوتنیک: برای آینده چی برنامه دارید؟
آنجلا غیور: این راه را که در آن قدم گذاشتم ادامه خواهم داد تا رسیدن به صلح، میدانم که در زندگی صلح را در افغانستان خواهم دید یا نه، ولی در همین بخش کار می کنم، اگر من نبودم کسانی خواهند بود از آن مکتب، که این کار پیش بیبرند. این کار کاری است که نقطه پایانی ندارد. شروع شده است تا رفع خشونت و تبعض و رسیدن به صلح ادامه پیدا کند. بسیار امیدوار هستم چون تنها نیستم و شماری زیادی با من هم فکر استند، میبینم که شاگردانم بسیار لذت می برند از کلاس و آموزش بسیار خوب جریان دارد.
اسپوتنیک: آیا با مقام های حکومت جدید در افغانستان به تماس هستید، قرار است در خصوص مکتب خود با آنها صحبت کنید؟
آنجلا غیور: به هیچ وجه، مه این ها، اشغالگران، نباید فکر کنیم در خصوص وارد شدن گفتگو به اینها، مه اینها به عنوان یک حکومت قبول ندارم، حتی شاگردان همچنان، همکاران ما همچنان، پلان با این ها نداریم، افغانستان از نظر تمام نورم های بین المللی کشوری است که اشغال شده است. اینها با یک انتخابات آزاد نیامده اند که قدرت را به دست گرفته باشند، اینها را به چشم اشغالگران میبینم. هرگز از اینها برای انجام فعالیت های خود اجازه نخواهم گرفت.
اسپوتنیک: نه در مورد اجازه، همکاری؟
آنجلا غیور: به هیچ وجه، شما فکر کنید که اینها 20 سال به کشتن انسانها فکر کرده اند، این ها برنامه انتحاری، برنامه قتل عام ملت را ریخته اند، مه بسیاری نگران این موضوع هستم، مه بسیار نگران موضوعی هستم که فقر حاکم باعث شود تا طالبان را به رسمیت بشناسد. بخاطر جذب کمک های بین المللی. البته صحبت های است که باید گفته شود، مه امیدوارم که هموطنان ما صدا مه بشنوم، ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که اینها به رسمیت شناخته نشوند. به همان قسم که سرکوب کرده اند باید سرکوب شوند. تربیت نسل های آینده نباید به اینها سپرده شود. شما می دانید اینها مضامین را وارد نصاب تعلیمی افغانستان می کنند تا دختران طوری تربیه خواهند کرد که بدون هیچ مقاومتی اندیشه زن ستیزانه اینها را قبول بکنند. این کاری است که بیشتر دیکتاتورها انجام داده اند، از طریق آموزش این سرباز تربیه می کنند نه انسان آزاد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала