گرمایش زمین؛ خطر جدی برای مردمان بومی اروپا

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر Саамская деревня в Мурманской области
Саамская деревня в Мурманской области - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2021
عضو شوید
خطر گرم شدن قطب شمال زندگی معمولی سامی ها "یگانه مردمان بومی اروپا" را زیر سوال برده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از گاردین، سامی ها "دامداران گوزن" در شمال اروپا از مناطق سامپی (شامل بخش های از مناطقی در سویدن، فنلاند، ناروی و روسیه) با یک فاجعه اقلیمی - گرم شدن قطب شمال، که حفظ روش معمول زندگی را زیر سوال برده است، روبرو هستند.
سامی ها یگانه مردمان بومی اروپا هستند که بالغ بر هشتاد هزار نفر جمعیت دارند متشکل از مردمان مناطقی در فنلاند ، ناروی و روسیه بوده و از طریق ماهیگیری و پرورش دام امرار معاش می کنند.
تغییرات بیشتر آب و هوایی مشکلات مردمان این مناطق را بیشتر افزایش می‌دهد. با گرم شدن دو برابری قطب شمال، طوری که دانشمندان ابتدا پیش بینی نموده بودند، این مناطق زمین چهار برابر سریعتر گرم می شود. در جولای سال جاری، سامپی بالاترین دمای بیش از 100 سال گذشته - 33.6 درجه سانتیگراد را ثبت کرد.
بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب جدا شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب جدا شد
افزایش بی‌سابقه دمای قطب شمال، ذوب شدن یخ ‌ها و حتی وقوع آتش سوزی در مناطقی از آن در ماه‌های اخیر باعث شده تا دانشمندان عواقب آن را برای ساکنان کره خاکی نگران کننده توصیف کنند.
لارس آندرس کوهمونن، یک پرورش دهنده گوزن شمالی از کایرونا، شمالی ترین شهر سویدن، گفت که زمستان ها اکنون گرم تر از پیش است. کوهمونن و سایر گله داران گوزن شمالی در آستانه بحران آب و هوایی قرار دارند. گوزن هایی که با شرایط سخت منطقه قطبی سازگار شده اند، نمی توانند با آب و هوای گرم سازگار شوند. این حیوانات از سُم‌های بیل‌مانند خود برای حفاری گلسنگ، "منبع اصلی غذای زمستانی گوزن ها" و همچنین سایر گیاهانی که در زیر برف رشد می‌کنند، استفاده می‌کنند. اما یافتن غذا روز به روز دشوارتر می شود.
افزایش دما در بارندگی اثر دارد. پس از باران، زمین از یخ پوشانده می‎شود و گلسنگ زیر یخ قرار می گیرد و به همین دلیل حیوانات نمی توانند به آن برسند. لایه ضخیم برف مانع بوییدن گیاهان توسط گوزن می‌شود. معمولاً پدیده هایی مانند یخ زدگی-ذوب شدن و باران و برف در قطب شمال عادی تلقی می شوند، اما اکنون این پدیده ها بیشتر شده است.
اوضاع افزایش دما در این مناطق در نتیجه آتش سوزی های مداوم، سال به سال وخیم تر می شود . یخچال های دایمی در حال ذوب شدن هستند و تغییرات آب و هوایی ممکن است منجر به ناهنجاری های طبیعی جدید شود.
گفتنی است براساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی، قطب شمال ازجمله مناطقی است که با سرعت بیشتری، بیش از دو برابر میانگین جهانی، در حال گرم شدن است.
به گفته دانشمندان، گرم شدن کره زمین می‌تواند به ذوب شدن یخ‌های قطبی و به زیر آب رفتن بسیاری از خشکی‌های جهان بیانجامد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала