ایران: جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ به وضعیت معیشت مردم افغانستان کند

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران در می‌گوید ایران ظرفیت ارایه خدامات با حجم بیش‌تر برای پناه‌جویان را ندارد و جامعه جهانی باید به وضعیت معیشتی شهروندان افغانستان توجه ویژه داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه‌های ایرانی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور در دیدارش با فلیپو گراندی، رییس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیان اینکه ظرفیت خدمات دهی بیش از حد موجود از سوی ایران به پناهجویان جدید وجود ندارد، گفت: جامعه جهانی باید توجه ویژه ای به وضعیت معیشت مردم افغان کند.
او گفته است که ایران با توجه به هجوم گسترده مهاجران افغان، توانایی ارایه خدمات را ندارد. از این رو وزیر امور خارجه ایران از جامعه جهانی خواست تا برای ارایه خدمات به این مهاجران، به این کشور هزینه ویژه پرداخت کند.
وی ضمن قدردانی از کمک‌های کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل برای پناه‌جویان افغان، به گراندی اطلاع داد که کمک‌های ارایه شده در مقایسه با حجم تحرکات ایران حتا قابل ذکر نیست.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که بیش از 520 هزار دانشجوی خارجی در ایران به‌صورت رایگان در حال تحصیل هستند و واکسیناسیون پناه‌جویان افغانستانی همانند اتباع ایرانی پیش می‌رود، گفت: "ارایه خدمات به مهاجران افغانی بیش‌تر از ظرفیت موجود ایران است. جامعه جهانی باید به وضعیت زنده‌گی مردم افغانستان توجه ویژه داشته باشد."
وزیر امور خارجه ایران تأکید کرده با آن‌که حجم مهاجرت شهروندان افغانستان به کشورهای همسایه بسیار زیاد است، اما حجم کمک‌های بین‌المللی بسیار ناچیز است.
احمد وحیدی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2021
ایران: برای ورود مهاجران دیواری وجود ندارد
امیرعبداللهیان در ادامه از کمیشنر این نهاد خواسته تا در داخل افغانستان فعال‌تر شود و با ارایه کمک‌های امدادی در داخل آن کشور، به کاهش حجم پناهنده‌گی شهروندان افغانستان کمک کند.
او هم‌چنان خاطرنشان کرده است که کشورهای اروپایی نیز باید سهم خود را در این زمینه پرداخت کنند. به گفته او در حالی‌ که تنها حضور چند هزار پناهجو در مرکزهای اروپا به یک بحران تبدیل شده است، نباید انتظار داشت که ایران تنها با گفتن سخنان محبت‌آمیز، کمک خوبی به مهاجران کند.
امیرعبداللهیان هم‌چنین پیشنهاد کرد که کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد از یک کنفرانس بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک‌ها برای مردم افغانستان حمایت کند.
در همین حال فلیپو گراندی از خدمات ایران به پناه‌جویان قدردانی کرده و تأکید کرده است که کمیسیاریای عالی سازمان ملل فعالیت‌هایش را در داخل افغانستان ادامه داده است. گراندی از پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران مبنی بر حمایت از کنفرانس بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک‌ به مردم افغانستان، نیز استقبال کرده است.
ایران در حالی از موج ورود مهاجران ابراز نگرانی کرده و خواستار کمک شده است که این کشور میزبان میلیون‌ها پناه‌جوی افغانستان است. با این حال پیش‌تر برخی گزارش‌ها به نشر رسیده بود که این کشور مهاجران افغان را که از ترس طالبان به این کشور فرار کرده‌اند، به افغانستان برمی‌گرداند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала