کشف سالم‌ترین تخم یک دایناسور در چین + تصاویر

CC0 / Pixabay / Dinosaurios (imagen referencial)
Dinosaurios (imagen referencial) - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2021
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان چین، بریتانیا و کانادا یک جنین دایناسور کاملاً سالم در داخل یک تخم فسیل شده مربوط به بیش از 66 تا 72 میلیون سال پیش را که در چین کشف شده است، مورد بررسی قرار دادند.
نتایج این تحقیق در مجله علمی iScienceمنتشر شده است.
بیشتر از همه، دانشمندان به وضعیت جنین علاقه مند شده اند.
محققان به این نتیجه رسیدند که این دایناسورها داخل تخم حرکت داشته‌اند و پیش از بیرون آمدن، مشابه چوچه های پرندگان در حال تغییر وضعیت بوده‌اند. در پرندگان امروزی، چنین حرکاتی با رفتاری به نام جمع کردن شکم همراه است که توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود و برای موفقیت چوچه شدن بسیار مهم است.
تخم دایناسور فسیل شده در سال 2000 در گانژو ولایت جیانگشی در جنوب چین توسط کارگران یک شرکت استخراج کننده سنگ به نام Yingliang Group، پیدا شد. کارگران این شرکت در همان ابتدا مشکوک شدند که این سنگ‌های خاص احتمالاً فسیل دایناسور باشند، بنابراین آن‌ها را در انبار قرار دادند.
این فسیل‌ها در همان انبار باقی ماند تا اینکه شرکت مورد نظر در سال 2010 شروع به ساخت موزیم تاریخ طبیعت سنگYingliang کرد. در همین زمان کارکنان موزه در بازدید از انبار شرکت این فسیل‌ها را پیدا کردند و متوجه وجود استخوان‌های کوچکی در آن شدند. برداشت اولیه این بود که احتمالاً با جنین دایناسوری در درون یک تخم مواجه شدند، اما این موضوع نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی داشت.
طول این تخم دایناسور حدود 17 سانتی‌متر و طول خود دایناسور از سر تا دم 27 سانتی‌متر است. پژوهشگران بر این باورند که این جاندار اگر به بزرگسالی می‌رسید، حدود 2 تا 3 متر طول داشت.
این کشف اکنون یکی از هیجان انگیزترین دستاورد‌های دانشمندان دیرینه شناس در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، زیرا محققان بین‌المللی می‌گویند این کشف می‌تواند پیوندی بین دایناسور‌ها و پرندگان امروزی ایجاد کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала