رویداد های مهم سال 2021 در جهان

© AFP 2023 / Denis BalibouseПрезидент РФ Владимир Путин и президент США Джо Байден во время встречи в Женеве
Президент РФ Владимир Путин и президент США Джо Байден во время встречи в Женеве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
عضو شوید
وضع بشر در سال 2021 تغییر کرد و حالا بشر به بحران بزرگ روبرو شده است که حل آن به دانش، گذشت، احتیاط و تحمل ابرقدرت های جهان نیاز دارد.
به گزارش اسپوتنیک، رویداد های مهم در سال جاری صورت گرفت که میتوان از پندامی ویروس کرونا نام گرفت که جهان را متاثر نمود. این بحران هنوز هم ادامه دارد. در سال جاری درگیری های متحدد در بعضی کشور صورت گرفت، بین روسیه و غرب نیز بحران بوجود آمد، امریکا از افغانستان فرار کرد و طالبان قدرت را بدست گرفتند، نظامیان بعضی کشور ها در قاره آسیا و افریقا قدرت را بدست گرفتند.
اسپوتنیک رویداد های جالب سال را جمع آوری نموده است.
1- در آستانه بحران راکتی
روابط ناتو و روسیه درسال 2021 بیشتر وخیم شده ا ست. بعد از خروج دیپلمات های روسیه از بروکسل به بهانه این که فعالیت های اکتشافی را انجام میدادند، روابط بین فدراسیون روسیه و ناتو دشوارتر شد.
ناتو فعالیت های نظامی خود را در جوار سرحدات روسیه افزایش داده و تطبیقات نظامی خود را در نواحی بحیره سیاه انجام دادند و حضور نیروهای بحری ناتو در این منطقه توسعه یافت. حتی طیارات استراتیژیکی بمی افکن و اکتشافی امریکا پرواز های خود را در جوار ساحل کریمه آغاز نمودند.
چند بار کشتی های جنگی بریتانیا در این منطقه مانور های نظامی خود ر انجام دادند.
طیارات ناتو و امریکا در بحیره سیاه مانورهای خطرناک را در نزدیکی سرحدات روسیه انجام دادند.
مساله که گویا روسیه نیروهای مسلح خود را در جوار اوکراین جابجا نموده است، وضع سیاسی و نظامی منطقه را وخیم تر کرد. حالا می خواهند که اوکراین عضو ناتو شود که برای روسیه غیر قابل قبول است، زیرا همسایه بسیار نزدیک روسیه می باشد.
روسیه اعلام نمود که قصد حمله بر کسی را ندارد، دوم این که در قلمرو خود، هر جا که خواسته باشد نیروهای خود را می تواند مستقر کند و به اجازه و مشوره کسی نیاز ندارد، اما اروپا را هشدار داد. روسیه بحران جدید راکتی را نمی خواهد، هنوز وقت داریم، باید جلو بحران راکتی را گرفت و نباید بحران راکتی کیوبا سال های 1962 "تکرار گردد.
2- در اواخر سال جاری، روسیه به بروکسل و واشنگتن طرح اسناد تضمین امنیت را مطرح نمود.
روسیه از امریکا خواست که خود را مؤظف نماید که راکت های برد متوسط، کوتاه و تسلیحات هستوی را خارج از قلمرو خود مستقر نکند و راکت های موجوده خود را از این مناطق دور نماید. همچنان از مستقر نمودن تسلیحات نظامی در مناطق فوق الذکر امتناع ورزد که امنیت ملی روسیه را تهدید می نماید. امریکا باید موظف گردد که ناتو به "شرق" توسعه نیابد و از جلب و جزب کشورهای شوری سابق به ناتو امتناع ورزد.
3 -طی نشست 5 ساعته پوتین و بایدن در ژینو به توافق رسیدند که مشورت های در مورد ثبات استراتیژیکی صورت بگیرد.
روئسای روسیه و امریکا به عدم استعمال سلاح هستوی تاکید کردند که برای اولین بار در ژینو در سال 1985 تائید شد. اما در اواخر سال جاری امریکا در صورت تشنج در اوکراین امکان تحریم هستوی علیه روسیه را امکان پذیر دانست.
4- فرار از افغانستان
نیروهای امریکا و متحدین‌اش در ماه اگوست از افغانستان فرار کردند تمام رهبران دولت غنی، افغانستان را ترک کردند و طالبان بدون درگیر قدرت را بدست گرفتند.
امریکا حسابات بانکی دولت کابل را مسدود نمودند که تاکنون ادامه دارد.
هنوز در افغانستان امنیت کامل تامین نگردیده است. داعش فعالیت دارد و نیروهای مقاومت هنوز هم فعال می باشد.
5- برای اولین بار کاپیتالی بعد از 200 سال توسط تظاهرکنندگان تسخیر گردید.
پرابلم داخلی با عث تورم در امریکا گردید.
6- در ماه سپتامبر امریکا، آسترالیا و بریتانیا ائتلاف نظامی جدید AUKUS را ایجاد کردند که حتی فرانسه را دعوت ننمودند که در نتیجه آسترالیا بدون سلاح هستوی، مجهز با کشتی تحت البحری اتمی شد که با راکت های بالدار امریکایی مجهز می باشد. در نتیجه روابط بین فرانسه و این پیمان برهم خورد.
روسیه و چین در مورد ایجاد پیمان سه گانه جدید عکس العمل نشان دادند.
چین این پیمان را تهدید به ثبات جهان دانست.
7- مرکل از قدرت دست کشید و زمان قدرت او خاتمه یافت.
8- درگیری های کهنه جدید- وضع فعلی فلسطین و اسرائیل نگران کننده است.
9- قدرت های جدید: در سال 2021 انتخابات مهم صورت گرفت که میتوان از انتخابات ریاست جمهوری در سویه نام گرفت و بشار اسد در انتخابات برنده شد.
10- رهبران ایران و اسرائیل تغییر کرد.
11- کودتا نظامی در گینه صورت گرفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала