نادر نادری: غنی توافق کرده بود تا قدرت را واگذار کند؛ فرار او همه چیز را برهم زد

© Photo / gmicafghanistanنادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی
نادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
عضو شوید
نادر نادری، رئیس کمیسیون خدمات ملکی و از اعضای ارشد هیئت گفتگوکننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید اشرف غنی توافق کرده بود تا قدرت را تسلیم کند، اما فرار ناگهانی او واگذاری صلح‌آمیز قدرت را برهم زد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اِراف‌ای، چند ماه پس از سقوط کابل که خیلی‌ها آن را "شوکه‌کننده" و "فاجعه‌بار" می‌خوانند، اینک مقام‌های ارشد حکومت پیشین، یکی پی دیگری دوباره ظاهر می‌شوند و از چگونگی و دلایل این سقوط فاجعه‌بار می‌گویند.
نادر نادری یکی از چهره‌های نزدیک به اشرف غنی که مسوولیت کمیسیون خدمات ملکی افغانستان را به دوش داشت و نیز از سوی اشرف غنی به عنوان عضو ارشد هیئت گفتگوکننده صلح حکومت جمهوری اسلامی افغانستان معرفی شده بود، در گفتگویی تازه با روزنامه نیویارک تایمز گفته که به تاریخ 12 ماه اگست و پس از این که مراکز 9 ولایت به دست طالبان سقوط کرده بود، اشرف غنی پذیرفت تا قدرت را واگذار کند.
نادری می‌گوید اشرف غنی از او خواسته بود تا به دوحه رود و به تاریخ 17 اگست (دو روز پس از سقوط کابل) با طالبان در مورد واگذاری قدرت گفتگو کند. اما به گفته نادری همزمان با رسیدنش به دوحه به تاریخ 15 اگست، او از فرار اشرف غنی و سقوط کابل آگاه می‌شود.
پیش از این، حمدالله محب مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در یک گفتگو احتمال هر نوع توافق روی واگذاری قدرت را رد کرده بود و ادعا کرده بود که احتمال چنین گفتگو و توافقی وجود نداشت و در نهایت آنان تصمیم به فرار گرفتند. ادعایی که توسط نادر نادری که از سوی اشرف غنی برای پیشبرد گفتگوهای واگذاری قدرت گماشته شده بود، رد می‌شود و می‌گوید حتی طالبان متقاعد شده بودند تا برای انجام این توافق، عقب بکشند.
توافقی که به گفته نادری، فرار اشرف غنی همه چیز را برهم زد.
این چهره نزدیک به اشرف غنی همچنین از انحصار قدرت توسط اشرف غنی شکایت می‌کند و می‌گوید اشرف غنی چنان قدرت را انحصار کرده بود که تصمیم‌گیری فقط به چند شخص در قصر ریاست جمهوری خلاصه می‌شد. به باور نادری، این انحصار قدرت سبب شد تا پس از فرار اشرف غنی و نزدیکانش، هیچ سیستمی به‌جا نماند.
حمدالله محب: پاکستان دوباره در تلاش ناتوان کردن افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.12.2021
محب: خلیلزاد دست طالبان را گرفته به کابل آورد
شکایتی و اعتراضی که در مدت ریاست اشرف غنی، خیلی از چهره‌ها و آگاهان سیاسی نیز داشتند و این تمرکز قدرت را برای افغانستان و مردم افغانستان، زیان‌بار می‌خواندند.
آقای نادری با اشاره به سقوط کابل به دست طالبان که خود را نیز مسوول این سقوط می‌داند می‌گوید که اقدام‌های نظامی این‌ چنینی کشور را 50 سال به عقب برمی‌گرداند و روند زجرکشی مردم را طولانی‌تر می‌سازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала