گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز؛ بیشترین آسیب به خبرنگاران زن

© Sputnik / Zafarshah Rouyeeآزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
عضو شوید
گزارشگران بدون مرزگفته اند که پس از تسلط طالبان بیش از ۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان بسته شده‌اند.
بربنیاد یک گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، از تاریخ 24 اسد سال روان در کُل 231 رسانه تعطیل و 6400 خبرنگار و کارمند رسانه‌‌یی شغل‌های خود را از دست داده اند و بیشترین آسیب به خبرنگاران زن رسیده است. به گفته این نهادها، 84 درصد زنان خبرنگار کار شان را از دست داده اند.
این نهاد می‌گویند که یافته‌های آنان نشان می‌دهند که از هر پنج خبرنگار زن، چهار تن آنان بیکار شده اند.
بر اساس آمارهای این دو نهاد، پیش از به قدرت رسیدن طالبان در 24 اسد سال روان، 543 رسانه فعال در کشور فعالیت داشت که این رقم در اول قوس امسال به 312 کاهش یافته است که یک کاهش 43 درصدی در فعالیت‌ رسانه‌یی در جریان سه ماه گذشته را نشان می‌دهد.
سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌‌گویند که محدودیت‌های تازه و مشکلات اقتصادی از علت‌های اصلی توقف فعالیت‌ رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران زن در کشور می‌باشند.
وضعیت رسانه‌ها برای زنان چگونه است؟
ممنوعیت‌ها و محدودیتها در چه حدی است؟
درپاسخ به این پرسش تمکین پائیزی، یکی از خبرنگاران افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک، گفت: شغل و موفقیت زنان هدف قرار گرفته‌است. من منحیث یک زن افغان از آینده‌ام در این کشور نگرانم. با آنکه مدرک ماستری بدست دارم فعلن در خانه بیکارم و دوستانم که مدرک ماستری و دکترا دارند در حال حاضر از وظایف شان برطرف شده‌اند و این خود نشانه‌ی مردسالاری و زن‌ستیزی در کشور است.
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2021
رسانه: طالبان آزادی بیان را نقض و صدای مردم را خفه می‌کنند
دقیقآ طالبان در همه بخش‌ها مانع فعالیت زنان و اجتماع شده اند، از فعالیت زنان در رسانه‌ها گرفته تا زنانی که شغل آزاد داشتند و تجارت می‌کردند در حال حاضر خانه نشین استند.
طالبان نه تنها عملا مانع کار و فعالیت زنان شده اند، بل مانع آموزش و تحصیل دختران و زنان شده اند که این اقدام در حقیقت کوتاه کردن دست زنان در آینده از کار و فعالیت در اجتماع پنداشته می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала