توافق اسلام‌آباد و طالبان برحل مساله مرزی

© Photo / H Sنظامیان پاکستان دروازه‌یی را در خط دیورند در ننگرهار ساخته‌اند
نظامیان پاکستان دروازه‌یی را در خط دیورند در ننگرهار ساخته‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.12.2021
عضو شوید
یک مقام بلندپایه پاکستانی گفته‌است که پاکستان و طالبان بر حل مساله حصارکشی مرزی از طریق گفتگو به توافق دست یافته‌اند.
به گزارش اسپوتیک، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون یک مقام بلندپایه این کشور فاش کرده که در پی تنش اخیر میان طالبان و پاکستان در نوار مرزی میان دو کشور، ملا یعقوب؛ فرزند ملا عمر و سرپرست وزارت دفاع طالبان، شخصا از منطقه مرزی دیدن کرده و به مرزبانان طالبان دستور داده تا از تنش مرزی با پاکستان پرهیز کنند. مقام پاکستانی همچنین گفته‌است که پاکستان و طالبان بر حل مساله حصارکشی مرزی از طریق گفتگو به توافق دست یافته‌اند.
این مقام که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش فاش شود، گفته‌است که رییس استخبارات محلی طالبان تلاش کرد تا حصار را بردارد؛ اما این تصمیم مورد تایید رهبری طالبان نیست.
براساس این گزارش پس از این حادثه پاکستان و طالبان در بالاترین سطح تماس برقرار کردند و توافق شد که این موضوع از طریق گفتگو حل شود.
این مقام پاکستانی با بیان این که دوطرف به تفاهم رسیده‌اند که اوضاع را تشدید نکنند، گفته‌است: "در مورد حصارکشی‌ها برخی از هم‌ترازی‌ها وجود دارد و طرفین این موضوع را متقابلا حل خواهند کرد".
این مقام افزوده‌است: "از طرف افغانی خواسته شد تا قبل از تعمیر حصار، خط مرزی را هماهنگ کند."
این مقام همچنین فاش کرده‌است که ملا یعقوب؛ سرپرست وزارت دفاع طالبان از منطقه آشفته بازدید کرده و به فرماندهان محلی طالبان دستور داده که در آینده چنین اقداماتی را انجام ندهند.
این رویداد یک روز قبل از میزبانی کنفرانس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در مورد وضعیت بشردوستانه افغانستان توسط پاکستان رخ داد.
ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده نیز نشان می‌دهد که نیروهای طالبان سیم‌‌های خاردار را ضبط کرده‌اند. همچنین رییس استخبارات طالبان از سربازان پاکستانی که در پست‌های امنیتی در دوردست مستقر هستند، می‌خواهد دیگر سعی نکنند مرز را حصار بکشند.
عنایت‌الله خوارزمی؛ سخنگوی وزارت دفاع طالبان گفته‌است که نیروهای طالبان روز یکشنبه ارتش پاکستان را از ایجاد حصار مرزی "غیرقانونی" در امتداد ولایت ننگرهار در شرق پاکستان منع کردند.
حصارکشی یکی از دلایل اصلی تیره‌شدن روابط بین دولت‌های قبلی افغانستان و اسلام‌آباد بود.
حادثه اخیر مرزی، نشان می‌دهد که این موضوع علیرغم روابط نزدیک طالبان با اسلام‌آباد، همچنان موضوعی بحث‌برانگیز برای طالبان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала