دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به سمت زندانی کردن زنان گام بر‌میدارند

© @https://twitter.comحمله طالبان به زنان معترض در کابل
حمله طالبان به زنان معترض در کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2021
عضو شوید
سازمان دیدبان حقوق بشر توصیه‌نامه طالبان که در آن زنان از مسافرت بدون محرم شرعی منع شده، حرکتی به سمت زندانی کردن زنان خوانده است.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان دیدبان حقوق بشر از دستور‌العمل تازه طالبان در مورد محدودیت گشت و گذار زنان، انتقاد کرده و آن را حرکتی به سمت زندانی کردن زنان خوانده است.
هدر بار، دستیار مدیر حقوق زنان دید‌بان حقوق بشر گفته است که این دستورالعمل فرصت‌هایی را از زنان می‌گیرد که براساس آن می‌توانند آزادانه حرکت، مسافرت، تجارت و یا در صورت مواجهه باخشونت فرار کنند.
به تازگی توصیه‌نامه‌ای‌ توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز به نشر رسیده که در آن از رانند‌گان خواسته شده است که "زنان بی‌حجاب" و بدون محارم را در مسیری بیش از ۴۵ مایل معادل ۷۲ کیلومتر سوار نکنند.
در این دستورالعمل آمده است که پخش موسیقی در موتر ممنوع و از رانند‌گان خواسته شده است که در وقت نماز در جای مناسب توقف کنند.
طالبان پیش از این نیز از رسانه‌ها خواسته بودند که از نشر سریال‌هایی که در آن زنان نقش بازی کرده‌اند، خودداری کنند.
طالبان پیش از این نیز از رسانه‌ها خواسته بودند که از نشر سریال‌هایی که در آن زنان نقش بازی کرده‌اند، خودداری کنند.
این دستورالعمل واکنش‌های گسترده را در قبال داشته است. بسیاری‌ها اقدام طالبان را تلاشی برای محدودیت زنان تفسیر کرده‌اند.
طالبان از زمان گرفتن قدرت در افغانستان تاکنون به جز کارمندان صحی و چند بخش محدود، به دیگر زنان کارمند دولت اجازه نداده‌اند که به کار برگردند. مقام‌های طالبان گفته‌اند که در تلاش ایجاد کارشیوه‌ای است که بتواند زمینه حضور مصون زنان را تضمین کند.
هم‌چنان طالبان در اکثر ولایت‌ها به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه بازگشت به مکاتب را نداده‌اند. مقام‌های طالبان گفته‌اند که در این راستا نیز تلاش می‌کنند تا همه دختران به مکاتب برگردند.
ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، چندی پیش فرمانی را درباره حقوق زنان صادر کرد که به صورت محتاطانه استقبال شد. با آن هم، توصیه تازه طالبان به نگرانی تازه دامن زده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала