پروازهای تخلیه به دلیل عدم تمایل آمریکا برای انتقال طالبان متوقف شد

© AP Photo / Michael ProbstQatar Airways Airbus A350 approaches the gate at the airport in Frankfurt, Germany
Qatar Airways Airbus A350 approaches the gate at the airport in Frankfurt, Germany - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.12.2021
عضو شوید
برخی گزارش ها حاکی است که ایالات متحده آمریکا به دلیل عدم تمایل برای انتقال طالبان پرواز های تخلیه به قطر را متوقف نموده است.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه‌ی آمریکایی Times در گزارشی به نقل از برخی منابع نوشت: تعلیق پروازهای تخلیه از افغانستان از سه هفته پیش به دلیل بی میلی ایالات متحده برای فراهم کردن جا در داخل هواپیما و بی میلی به انتقال طالبان از طریق این پرواز ها بود.
این در حالی است که پیش ازاین شبکه ان.بی.سی نیوز به نقل از چند منبع شامل یک منبع وابسته به کنگره آمریکا، دو فعال حامی حقوق پناهجویان و یک منبع آگاه دیگر گزارش داده بود، که طالبان طی دو هفته گذشته تمام پروازهای مربوط به عملیات‌های خارج سازی از افغانستان در فرودگاه کابل را با استناد به اختلاف بر سر نحوه اداره فرودگاه کابل و اینکه چه کسانی مجاز به سوار شدن به پروازهای عملیات خارج سازی هستند را متوقف کرده است.
براساس گزارش، گفته می‌شود که طالبان از ایالات متحده درخواست نموده بود که برای اعضای این گروه جهت سفر به کشور های دیگر در خطوط هوایی Qatar Airways چند چوکی را فراهم کند.
طالبان شروع به درخواست اختصاص چند چوکی این پروازها به شبه نظامیان و هواداران طالبان است با این هدف که این افراد بتوانند از کشور خارج شده و در کشورهای دیگر کار کنند و ارز خارجی که به شدت افغانستان به آن نیاز دارد را به افغانستان بفرستند
استدلال طالبان این است که آنها کشور را اداره می‌کنند و قطری ها دارند از حریم هوایی و فرودگاه آنها استفاده می کنند، بنابراین آنها باید تعداد مشخصی چوکی دراین پروازها داشته باشند.
به گفته منبع وابسته به کنگره و منبع آگاه مورد استناد این گزارش، قبل از توقف پروازها، طالبان از این صندلی‌ها برای فرستادن کارگران مهاجر از افغانستان به قطر، عربستان سعودی و سایر مقاصد برای یافتن کار استفاده می‌کرد. در حالی که شبه نظامیان طالبان مشخص می‌کردند چه کسانی این چوکی ها را به دست آورند، مشخص نیست که افرادی که توانستند خارج شوند جزو شبه نظامیان تندروی طالبان و هوادارانشان، غیرنظامیان یا ترکیبی از این گروه‌ها بوده اند.
ولایت لوگر‌ بزرگ‌ترین فرودگاه را خواهد داشت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.12.2021
تلاش ترکیه و قطر برای گرفتن اداره پنج فرودگاه بزرگ افغانستان
اختلافات بین طالبان و مقامات قطری نیز بر سر نحوه اداره فرودگاه توسط طالبان به وجود آمده است. به گفته یکی از منابع، طالبان همچنین برای تهیه فهرست مسافران "اسناد نامرغوب" را در اختیار قطر قرار داده است.
منبع آگاه گفت که حداقل برخی از کسانی که طالبان برای آنها کرسی می‌خواستند قبلا در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی و کار می‌کردند، اما به افغانستان بازگشته بودند و پس از فروپاشی دولت در بحبوحه خروج آمریکا از افغانستان در ماه اوت، در آنجا گیر افتاده بودند. این کارگران در تلاش هستند تا به خارج از کشور بازگردند و طالبان می‌خواهد این امر را تسهیل کند. پروازهای چارتر شده برای پناهجویان افغان به مقصد آمریکا تنها از سوی شرکت قطر ایرویز به اجرا در می آیند چرا که طالبان تنها به آنها اجازه پرواز منظم از کابل را داده است.
گروه‌های پناهجویان و مقامات آمریکایی گفتند که قبل از تعلیق این پروازها از سوی طالبان، حدوداهفته‌ای یک یا دو پرواز چارتر شده به قطر انجام می شد.
زمانی که دولت قطر نخواست دیگر چوکی پروازها را به طالبان اختصاص دهد، طالبان هم پروازها را متوقف کردند. طالبان و دولت قطر از زمان تصرف رسمی فرودگاه توسط طالبان در 31 آگست، بر سر چگونگی اداره این فرودگاه با یکدیگر اختلاف داشته اند.
قطری‌ها استدلال کرده‌اند که این فرودگاه و امنیت آن مطابق با استانداردهای بین المللی نیست و به محکوم کردن مواردی که طی آن طالبان، پناهجویان افغان را در فرودگاه مورد آزار و اذیت قرار داده یا از سوار شدن آنها به پروازهایشان جلوگیری کرده اند، پرداختند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала