رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا درخواست مسکو را رد کرد

© AP Photo / Virginia MayoВерховный представитель Европейского союза по иностранным делам и политике безопасности Жозеп Боррель
Верховный представитель Европейского союза по иностранным делам и политике безопасности Жозеп Боррель - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.12.2021
عضو شوید
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا: درخواست مسکو برای پایان دادن به گسترش ناتو و اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است.
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، در مصاحبه با روزنامه دی ولت، خواسته های روسیه برای تضمین های امنیتی و توقف گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق را "یک دستور کار کاملاً روسیه با شرایط کاملا غیرقابل قبول" خواند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهادات امنیتی روسیه مبنی بر درخواست توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق به ویژه درباره اوکراین، پذیرفتنی نیست.
وی پیشتر نیز پیشنهاد ناتو مبنی بر برگزاری نشست شورای ناتو و روسیه را در پاسخ به پیشنهادات امنیتی مسکو، گام مهمی قلمداد کرده بود.
همه اینها در حالی است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که چنانچه غربی‌ها پیشنهادات مسکو را نپذیرند، گزینه‌های متفاوتی پیش روی کرملین نسبت به گسترش ناتو به سمت شرق وجود دارد و این مسئله به پیشنهادات ارائه شده توسط کارشناسان نظامی روسیه بستگی دارد.
خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داده بود که انتظار می‌رود نشست روسیه و ناتو نیز در 12 جنوری برگزار شود.
همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ سفید گزارش داد که آمریکا و روسیه در 10 جنوری درباره کنترل تسلیحات و وضعیت اوکراین گفتگو خواهند کرد.
وزارت خارجه روسیه در 17 دسامبر مفاد پیشنهادات تضمین‌های امنیتی مسکو را که به آمریکا و ناتو ارائه کرده بود، منتشر کرد و "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه نیز پس از آن گفته بود که غربی‌ها هر چه سریع‌تر در باره این پیشنهادات پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است.
تانک تی 90 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2021
ناتو آمادگی جنگ با روسیه را می گیرد
پیشنهادات مذکور شامل دادن تضمین‌های امنیتی از جانب دو طرف است که در این باره روسیه مسائلی از جمله گسترش ناتو به شرق اروپا و عضویت کشورهایی که از اقمار شوروی سابق بودند، از جمله اوکراین و گرجستان را به صراحت مطرح و جزو خطوط قرمز کرملین برشمرده است.
پیش از این اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به تجمع نیروها در مرز با اوکراین متهم کرده‌اند و همراه با کی یف ادعا می‌کنند که مسکو مشغول آماده شدن برای تهاجم است. روسیه اما می‌گوید که این حق را دارد که نظامیانش را در داخل خاک خود، به هر کجا که می‌خواهد جابجا کند.
گفتنی است که روابط روسیه و اوکراین پس از کودتای سال 2014 در کی یف و پس از آن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش آلود شد و در چند وقت اخیر نیز این تنش‌ها به اوج خود رسیده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала