غنی: اگر در کابل می‌ماندم، هیچ تغییری به‌وجود نمی‌آمد

© Official Page for the President of The Islamic Republic of Afghanistan.دیدار اشرف غنی با نمایندۀ ویژه ای ملل متحد برای افغانستان
دیدار اشرف غنی با نمایندۀ ویژه ای ملل متحد برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.12.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور فراری افغانستان گفت که دلیل اصلی سقوط ناگهانی کشور توسط طالبان اعتماد او به امریکا بود و درصورت ادامه حضورش در کابل تغییری بوجود نمی‌آمد.
به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان در نخستین گفتگو با رسانه بی‌بی‌سی پس از فرار ناگهانی خویش از کابل بار دیگر با ادعای این که جانش در خطر بوده، گفت که حمدالله محب مشاور امنیت ملی‌اش به او گفته بود که گارد حفاظت از رئیس‌جمهور از هم پاشیده و اگر برابر طالبان مقاومت شود، همه آن‌ها کشته می‌شوند. به‌گفتۀ غنی، نیروهای پی‌پی‌اس قادر به حفاظت از من نبودند.
غنی علاوه کرده است که حمدالله محب به معنای واقعی کلمه وحشت کرده بود و برایش برای ترک ارگ ریاست‌جمهوری بیش از دو دقیقه فرصت نداد.
وی در این گفتگو همچنین گفته است محافظانش به او گفتند که طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.
وی با ادعای این که صبح آن روز هیچ تصوری از این نداشت که بعد از ظهر افغانستان را ترک می‌کند، تاکید کرد که درصورت باقی ماندن او در کابل هیچ تغییری بوجود نمی‌آمد.
اشرف غنی با اظهار این که مردم افغانستان برای سقوط سریع این کشور توسط طالبان او را سرزش می‌کنند، افزود که دلیل اصلی این واقعه اعتماد او به "شرکای بین‌المللی" از جمله امریکا بود.
رئیس‌جمهور فراری افغانستان با اظهار این که درباره او "سیاه‌نمایی" شده است، ادامه داد که به دولت او هرگز فرصت گفتگوی مستقیم با طالبان داده نشد و با آغاز نشست‌های مستقیم امریکا با طالبان، مذاکرات به یک مسئله امریکایی تبدیل شد و دولت افغانستان در آن نادیده گرفته شد.
با اعلام خروج سریع و کامل نظامی امریکا از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان بدون برخورد با مقاومت چندانی از سوی نیروهای دولتی به سرعت به سوی کابل پیشروی کردند.
اولین اظهارات عمومی آقای غنی در مورد دلیل خروج از کابل در گفتگوی با جنرال نیک کارتر، رئیس ستاد مشترک ارتش بریتانیا از رادیو بی‌بی‌سی پخش شده است.
افغانستان در تاریخ 24 اسد سال جاری به‌دست طالبان سقوط کرد.
حمدالله محب: پاکستان دوباره در تلاش ناتوان کردن افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.12.2021
محب: خلیلزاد دست طالبان را گرفته به کابل آورد
پس از سقوط افغانستان، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ارتش افغانستان را به خاطر این که با وجود دریافت تجهیزات پیشرفته در برابر پیشروی طالبان مقاومت نکرده بود مسئول دانست.
اشرف غنی پیش از آن‌که آخرین روز کاری‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور افغانستان به پایان برسد، با 50 نفر دیگر توسط چرخبال‌های نظامی از کشور فرار کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала