درمان کووید و جستجوی حیات در مریخ؛ مهمترین اکتشافات علمی سال 2021

© AP Photo / Andrew HarnikЛаборатория по изучению коронавируса в США
Лаборатория по изучению коронавируса в США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2021
عضو شوید
مهمترین اکتشافات عملی سال 2021 دوباره کرونا، سویه‌های جدید، درمان‌ها، واکسین‌ها بود و همچنان موضوع مریخ، ژن‌درمانی و هوش مصنوعی است که به دانشمندان و داکتران کمک می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، "الکساندرا بوریسووا-سیل" روزنامه نگار علمی برای فوربس لایف از مهمترین اکتشافات عملی سال 2021 میلادی نامبرد.
2021: کرونا، سویه‌ها و داروها
سال با بحث درباره سویه‌های جدید ویروس کرونا آغاز و به پایان رسید. در جنوری، سویه کرونای "آلفا" شروع و گسترش کرد (این سوم به نام کرونای بریتانیایی نامگذاری شد)، سپس سویه "دلتا" آمد و اکنون کرونای امیکرون. سویه‌های جدید که هرگونه مشکلی را با خود همراه داشته باشد، پشیرفت علم کاربردی ناشی از همه‌گیری را تایید می‌کند.
نکته قابل توجه این است که ما سویه‌های را شناسایی می‌کنی. در بسیاری از کشورها، تعیین توالی‌یابی ژنوم‌ ویروس در بیماران مبتلاه به کرونا به یک روال تبدیل شده است. یعنی توالی‌یابی نه تنها به عنوان ابزاری برای مطالعه یک شیء، بلکه به عنوان رویکردی در اپیدمیولوژی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمان که می‌توان محاسبه کرد کدام نوع ویروس در حال حاضر و با چه سرعتی در حال گسترش در میان جمعیت است.
علاوه براین، دانشمندان نه تنها موفق می‌شوند که جهش‌ها را در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن شناسایی کنند، بلکه اولین فرضیات را در مورد چگونگی تاثیر آنها بر گسترش ویروس نیز ایجاد کنند. طبق داده‌های اولیه، سویه امیکرون با جهش‌های متعدد خود از مصونیتی که پس از دو دوز واکسین‌ ایجاد می‌شود، فرار می‌کند، اما دوز سوم واکسین محافظت خوبی را ایجاد می‌کند.
علاوه براین، شرکت فایزر از توسعه درمانی خبر داد که می‌تواند احتمال بستری شدن و مرگ در بیماران پرخطر را تا 90 درصد کاهش دهد. اما این ادعا تاکنون ثابت نشده است، در صورت ثابت شدن آن، اولین دارو است که واقعاً با کرونا مقابله خواهد کرد.
سال 2021: رفتن به مریخ
مجله علمی نیچر در نتایج رده بندی موضوع سال 2021 خود، مریخ را شیک‌ترین مقصد فضایی سال معرفی کرد. کاوشگر "پرسیویرنس" (پشتکاری) ناسا در 18 فبروری به سطح زمین رسید و عصر جدیدی را در اکتشافات سیاره‌‌های دیگر آغاز کرد. او یک ربات کوچک را روی مریخ فرود آورد که اولین ربات فرازمینی شد. ربات با موفقیت در حال نمونه‌برداری از خاک است که سپس به زمین تحویل داده می‌شود و در جستجوی پاسخی برای این سوال قدیمی تجزیه و تحلیل می‌شود: آیا حیات در مریخ وجود دارد (یا وجود داشته)؟ "پرسیویرنس" تنها دور از زمین تنها نبود: در 15 می، مریخ نورد اولین ماموریت چینی (Zhurong) به آن پیوست و حتی قبل از آن، ماهواره (Hope) امارات متحده عربی وارد مدار شده بود.
فضانوردان در مأموریت آموزشی به سیاره مریخ در دهانه رامون در صحرای نگو اسرائیل
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
چندرسانه ای
شبیه سازی ماموریت به مریخ AMADEE-20
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала