ترتیب جدید، جنگ، قدرت زنان و مسیر زندگی جاویدان

© Photo / HeratPGOسومین روز درگیری‌ها در هرات؛ جنگ به مرکز شهر نزدیک‌تر شده‌است
سومین روز درگیری‌ها در هرات؛ جنگ به مرکز شهر نزدیک‌تر شده‌است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2021
عضو شوید
باورنکردنی ترین پیش بینی اقتصادی برای سال 2022 پس از سال 2020 دیوانه وار، که بدترین سال در تاریخ بشر نامیده می شود، انتظار می رفت که از سال 2021 تسکین یابد.
اما ما تنها می توانیم تا حدی درباره آن صحبت کنیم: همه گیری ویروس کرونا هنوز به پایان نرسیده است، مرزهای بسیاری از کشورها کمی باز شده است، اما نه برای همه، اقتصاد جهانی از اختلالات عرضه و کمبود مواد و اجزای ضروری رنج می برد، که ریز مدارهای لازم برای تولید بسیاری از کالاها در نیمه دوم سال، اروپا را وارد بحران انرژی کرد و قیمت گاز به رکوردهای چند ساله رسید.
بیشتر اتفاقات سال گذشته کاملاً غافلگیرکننده بود، اما حتی در چنین شرایطی، اقتصاددانان بارها و بارها متعهد به پیش‌بینی آینده می‌شوند. استین یاکوبسن از Saxo Bank دانمارکی به طور سنتی 10 رویداد باورنکردنی را انتخاب کرد که بعید به نظر می رسد در واقعیت اتفاق بیفتد، و پیشنهاد کرد که تصور کند اگر اتفاق بیفتد چه اتفاقی می افتد. اقتصاد نقش اصلی را در "پیش‌بینی‌های دیوانه‌کننده" او ایفا می‌کند (که به طور رسمی به آنها گفته می‌شود)، و روسیه همیشه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
Ежегодная пресс-конференция президента России Владимира Путина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.12.2021
پوتین: چین اولین اقتصاد جهان خواهد شد
شوخ طبعی و شجاعت - در مواد "Lenta.ru". چه کسی آینده را به یاد خواهد آورد فقط تعدادی از پیش‌بینی‌های قبلی یاکوبسن به واقعیت تبدیل شده‌اند، در بقیه پیش‌بینی‌ها با گذشت زمان، فقط می‌توان خندید.
سال گذشته، دانمارکی پیش‌بینی کرد که بهبود اقتصاد جهانی از یک بحران بلافاصله به دلیل گرمای بیش از حد به بحران دیگر تبدیل می‌شود، که مقصر اقدامات حمایتی بیش از حد دولت و وام دهی بیش از حد است. آمازون در سال 2021 قرار بود با به دست آوردن مزایای بی سابقه از مقامات محلی، کل قبرس را "خرید" کند، فرانسه آماده ورشکستگی در سطح ایالتی بود و تمام جهان از طریق اختراع یک راکتور حرارتی هسته ای ثبات انرژی را به دست آورد. قرار بود هوش مصنوعی میلیون‌ها نفر را در سرتاسر جهان بیکار کند و به منظور کاهش نابرابری، مقامات کشورها - یکی پس از دیگری - شروع به معرفی یک درآمد پایه بدون قید و شرط کنند: پرداخت به ساکنان بدون هیچ شرط اضافی. تنها پیش‌بینی سال گذشته که به واقعیت نزدیک شد.
عرضه یوان دیجیتال در چین است. هنوز این اتفاق نیفتاده است، اما پکن با اطمینان خود را در میان رهبران توسعه ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC)، که در سال 2021 بسیار محبوب هستند، تثبیت کرده است.
موضوع اصلی پیش بینی های یاکوبسن برای سال 2022 انقلاب بود. "تنش ها در جوامع و اقتصادهای ما که از نابرابری رنج می برند، در حال افزایش است. و با توجه به ناتوانی نظام فعلی در حل این مشکل و همچنین نیاز ما به نگاه اساسی به آینده، حتی امکان وقوع انقلاب نیز مطرح نشده است، هنوز مشخص نیست که چه زمانی و اقتصاددان ارشد ساکسو بانک می گوید، که چگونه این اتفاق خواهد افتاد. او مطمئن است که جهان توسط یک جنگ فرهنگی واقعی از هم پاشیده شده است و خط جنگ اکنون نه تنها بین غنی و فقیر، بلکه بین پیر و جوان، کارگران ماهر و طبقه کارگر در جریان است. این فقط مردم نیستند که می جنگند: بازار آزاد با دخالت دولت در اقتصاد مبارزه می کند، تورم با کاهش تورم مبارزه می کند و حتی خرید سهام خود برای توزیع بین مالکان با سرمایه گذاری در توسعه شرکت رقابت می کند.
یاکوبسن اصرار دارد که در چنین شرایطی باید خودمان را تغییر دهیم و همه چیز اطرافمان را تغییر دهیم. اما برخی از تغییرات اساسی تر باید به تعویق بیفتند. در میان آنها، برنامه هایی برای انتقال سبز - دور شدن از استفاده از سوخت های فسیلی به نفع سوخت های تجدید پذیر. با افزایش تورم، سیاست گذاران باید متوجه شوند که انرژی پاک برای کشورهایی که قبلاً در اثر همه گیری ضعیف شده اند بسیار گران خواهد بود. سرمایه‌گذاری در هایدروکاربن‌های آشنا نیز باعث نجات مشاغل می‌شود. تغییر در تاکتیک ها منجر به بهبود عرضه نفت و گاز می شود که باعث کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی می شود.
 رییس مجلس سنای روسیه از جهان خواست وضعیت زنان در افغانستان در نظر بگیرند   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
رییس مجلس سنای روسیه از جهان خواست وضعیت زنان در افغانستان در نظر بگیرند
اهداف اولیه آژانس بین المللی انرژی (IEA) کاهش مصرف نفت تا 29 درصد و کاهش 10 درصدی گاز تا سال 2030 بود. در 20 سال دیگر، برای دستیابی به خنثی کربن برنامه ریزی شده بود، که در آن انتشارات مضر یا کاهش می یابد یا جبران می شود، به عنوان مثال، با کاشت درخت. طبق پیش‌بینی یاکوبسن، برای نفت پنج سال و برای گاز 10 سال تغییر خواهد کرد. این امداد همچنین بر زغال سنگ تأثیر می گذارد که هنوز هم جایگاه مهمی در بخش انرژی جهان دارد و به عنوان ماده خام برای تولید برق و گرما عمل می کند. بانک‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران عمده دوباره اجازه خواهند داشت در پروژه‌های کثیف سرمایه‌گذاری کنند و اصول مد روز ESG (مسئولیت زیست‌محیطی، اجتماعی و مدیریتی سازمان‌ها) در پس‌زمینه محو خواهد شد.
شوک واقعی در انتظار شبکه اجتماعی اصلی جهان - فیس بوک، ایجاد شده توسط مارک زاکربرگ است. کاربران در اعتراض به رفتار نامناسب با داده‌های شخصی، به‌طور دسته جمعی پلتفرم را ترک خواهند کرد و حتی با کمک حرکات بازاریابی درخشان و خدمات متاورس تازه ایجاد شده، امکان بازگرداندن آنها وجود نخواهد داشت.
بر پایه نظرسنجی های اخیر، تنها 27 درصد از نوجوانان در سراسر جهان به طور منظم فیس بوک را باز می کنند که این رقم در سال 2012، 94 درصد بود. یاکوبسن می‌گوید: کاربران جوان از تماشای یک فید خبری خسته شده‌اند و سایر شبکه‌های اجتماعی، به ویژه TikTok و Snapchat را ترجیح می‌دهند. این اقتصاددان رفتار پلتفرم‌های اجتماعی را به رفتار شرکت‌های دخانیات تشبیه کرد که دهه‌ها پیش با بسیاری از تازه‌واردها مواجه بودند. آنها باید جوانان را جذب می کردند، اما برخلاف آنها، سیاست فیس بوک به سختی موفقیت آمیز است و در سال 2022 سرمایه گذاران بالاخره متوجه این موضوع خواهند شد.
یاکوبسن مطمئن است، که تلاش برای درهم شکستن رقبا کمکی نخواهد کرد، قیمت شرکت حداقل 30 درصد کاهش می یابد و تنها کاری که می توان در این شرایط انجام داد این است که شروع به قرار دادن دارایی های ارزشمند، در درجه اول اینستاگرام، به عنوان پروژه های مستقل جداگانه کند.
مشکلات روی تپه برای ایالات متحده نیز آسان نخواهد بود. با رقابت هر دو حزب در نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره، کشور وارد یک بحران سیاسی خواهد شد. وقایع ژانویه 2021، زمانی که حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در تلاش برای جلوگیری از انتقال قدرت به ساختمان کنگره هجوم بردند، بدون هیچ ردی نمی گذرد. هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان به هر طریقی تلاش خواهند کرد تا میزان مشارکت رای دهندگان را کاهش دهند و سپس شمارش آرا را به نفع خود تغییر دهند. در نتیجه، نتایج انتخابات دوباره زیر سوال خواهد رفت، اما این بار اوضاع بسیار فراتر خواهد رفت: در 3 جنوری 2023، کنگره نمی تواند کار خود را آغاز کند و رئیس جمهور جو بایدن تنها به لطف یک فرمان ویژه در قدرت باقی می ماند.
حتی نمی توان رد کرد که نمایندگان کنگره علیه دیوان عالی صحبت کنند. استین یاکوبسن این وضعیت را "تعلیق دموکراسی" می نامد و پیش بینی می کند که با شروع سرمایه گذاران بین المللی برای انتقال پول به دارایی های کشورهای آرام تر، ارزش دلار تضعیف شود. این در حالی است که تورم در آمریکا به رقم بی سابقه 15 درصد (با هدف 2 درصد در سال) خواهد رسید و دلیل این امر نه عوامل کلان اقتصادی، بلکه وضعیت بازار کار خواهد بود. آمریکایی‌ها از کمبود نیروی کار در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا استفاده خواهند کرد.
 قدرتمندترین زنان جهان از نگاه فوربز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2020
چندرسانه ای
قدرتمندترین زنان جهان از نگاه فوربز
در سال گذشته، تعداد شاغلان به دلیل محدودیت‌های زیاد و تعطیلی موقت بنگاه‌ها، عمدتاً در بخش خدمات، به شدت کاهش یافته است. اقتصاددانان انتظار داشتند که افراد پس از اخراج به سر کار بازگردند، اما در واقعیت، بسیاری از آنها بازنشسته شده اند یا دریافت مزایا را انتخاب کرده اند. در نتیجه، حدود نیمی از مشاغل خالی خالی می ماند، که به کارگران واجد شرایط اجازه می دهد تا شرایط لازم برای کارفرمایان و انتظارات دستمزد را افزایش دهند. طبق پیش بینی یاکوبسن، دستمزدها در ایالات متحده به طور متوسط ​​به همان 15 درصد افزایش خواهد یافت و این کشور اشتباهات اوایل دهه 1970 را تکرار خواهد کرد. واکنش سیستم فدرال رزرو، به رهبری جروم پاول، دیرهنگام و ناکافی خواهد بود: نرخ پایه اندکی افزایش خواهد یافت، اما نمی تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. بسیاری از اوراق بهادار و وجوه قابل مبادله بر روی آنها جذابیت خود را از دست خواهند داد (بازدهی آنها در اثر تورم "از بین می رود")، و شرکت های منتشر کننده آنها دسترسی به تامین مالی را از دست خواهند داد.
اروپا نیز به نوبه خود راهی انقلابی برای احیای اقتصاد پس از همه تحولات ابداع خواهد کرد. بروکسل یک ابر صندوق ایجاد خواهد کرد که برای حل مشکلات آب و هوایی و تضمین دفاع از اتحادیه اروپا طراحی شده است. تفاوت اساسی با تمام ابتکارات مشابه قبلی در منبع بودجه خواهد بود. آنها مانند گذشته مالیات یا سهمی از کشورهای عضو اتحادیه نیستند، بلکه سهم بازنشستگی ذخیره شده در صندوق های خصوصی خواهند بود. به شرکت‌هایی که آنها را مدیریت می‌کنند دستور داده می‌شود که بخشی از مشارکت‌های مشتریان بالای 40 سال را به اوراق قرضه ابرصندوق هدایت کنند.
به این ترتیب، اقتصاد اروپا پول "درازمدت" دریافت خواهد کرد که سودآوری در بازار محلی را یکسان می کند و امکان توسعه فعال شرکت های دفاعی، ساختمانی و انرژی را فراهم می کند. شورش بابی بازار سهام در حال دستخوش انقلاب دیگری است، شبیه به قیام ژانویه معامله گران خودآموخته از فروم Reddit. آنها شروع به خرید انبوه سهام شرکت هایی کردند که هیچ کس به آنها اعتقاد نداشت و گزینه هایی روی آنها وجود داشت و در نتیجه سرمایه های بزرگی را که در حال سقوط بودند "مجازات" کردند. ارزش اوراق بهادار افزایش یافت و زیان های بزرگی به مدیران وارد کرد. اکنون، زنانی که در همان Reddit می نشینند، دست به کار خواهند شد. تاکتیک های آنها برعکس خواهد بود و شرکت هایی را هدف قرار می دهد که به برابری جنسیتی اهمیت نمی دهند و اقدامات شرورانه را تحمل می کنند. تاجران زن که به لطف صرفه جویی طبیعی توانسته اند سرمایه بیشتری جمع کنند، شروع به باز کردن موقعیت های کوتاه در سهام چنین شرکت هایی می کنند و اوراق بهادار قرض گرفته شده از کارگزار را می فروشند. پس از کاهش قیمت، سهام دوباره خریداری می شود. بنابراین، حمله علیه وجوه سرمایه‌گذاری شده در دارایی‌های فردی، بلکه علیه خود شرکت‌ها خواهد بود. در عین حال، شرکت‌های "درست" که از زنان در میان کارمندان و مصرف‌کنندگان مراقبت می‌کنند، در مقابل، سرمایه‌گذاری بیشتری از "ارتش زنانه" Reddit دریافت خواهند کرد. به گفته اقتصاددان ارشد ساکسو بانک، چنین حرکتی می تواند تجارت را به تغییرات واقعی وادار کند و "برابری جنسیتی" را در بازار سهام ایجاد کند. در آن سوی زمین، کلیشه های ژئوپلیتیکی و نظم های موجود در سال 2022 فرو می ریزند. هند به عنوان یک عضو بدون رای به اتحادیه همکاری خلیج فارس (GCC) خواهد پیوست. چنین همکاری هایی برای همه شرکت کنندگان مفید خواهد بود: دهلی یک پایگاه مواد خام قابل اعتماد و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت ها و کشاورزی، کشورهای عربی - فناوری ها را از یکی از بازیگران پیشرو در جهان دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، طرفین این فرصت را خواهند داشت تا در بخش‌های مختلف اقتصاد وارد بازارهای یکدیگر شوند. این امر علاوه بر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین، یک قطب سیاسی و اقتصادی دیگر به جهان خواهد داد. برای سلامت در دنیای موسیقی نیز انقلابی رخ خواهد داد. فناوری محبوب NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض)، که در سال 2021 محبوبیت پیدا کرد، به نوازندگان این امکان را می‌دهد که از ارسال آهنگ‌ها و آلبوم‌ها در سرویس‌های استریم که اکنون 75 تا 95 درصد از درآمد را می‌گیرند، خودداری کنند و آنها را مستقیماً به شنوندگان بفروشند. مدل فعلی برای نویسندگان مناسب نیست، زیرا شامل توزیع مشارکت شنوندگان بسته به سهم بازار اجراکننده به جای هزینه اشتراک برای گوش دادن به یک آهنگ خاص است. تا به حال، NFT ها، که به صورت دیجیتالی مالکیت یک دارایی را ثابت می کنند، توسط تعداد کمی از هنرمندان استفاده شده است. اکنون این فناوری به جریان اصلی تبدیل خواهد شد و پلتفرم های استریم مانند Spotify و Apple Music مورد حمله قرار خواهند گرفت. یاکوبسن مطمئن است که اگر این ابتکار مورد حمایت هنرمندان سراسر جهان قرار گیرد، ممکن است با ورشکستگی مواجه شوند. در این میان، جهان با خطر یک جنگ سرد جدید و یک مسابقه تسلیحاتی - اکنون مافوق صوت - مواجه است. چین در حال حاضر آنها را آزمایش می کند و روسیه قول می دهد در آینده نزدیک نمونه هایی را ارائه دهد که نمی تواند باعث نگرانی ایالات متحده و اروپا شود. در این صورت، تنها فرصت برای بشریت، امید به وضعیت موجود به دلیل انتشار گسترده مدل‌های تهاجمی و تدافعی باقی خواهد ماند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала