عجایب پنهان زیر یخچال های قطب جنوب

© REUTERS / Pauline AskinПингвин Адели на льдине в Антарктиде
Пингвин Адели на льдине в Антарктиде  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.01.2022
عضو شوید
زیر کوه یخ زیرزمینی قلمرو جذاب تنگه ها آبراه ها و دریاچه هاست که تنها در حال حاضر به طور دقیق نقشه برداری شده است.
به گزارش اسپوتنیک، در ذهن اکثریت، قطب جنوب یک قاره خالی از سکنه است که در آن چیزی جز حیوانات، حجم عظیمی از یخ و برف و چند ایستگاه علمی با کارمندان اعزامی وجود ندارد. در واقع، قطب جنوب بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد.
در این محیط خشن بیش از 400 دریاچه معروف وجود دارد و دانشمندان در حال حاضر فقط به 4 مورد از این دریاچه ها به عنوان پیشرفت های تکنولوژی رسیده اند.
قابل تذکر است که دانشمندان روسی اولین کسانی بودند که به دریاچه های نزدیک قطب جنوب رسیدند - در سال 2012 نمونه های آب از دریاچه وستوک به دست آمد. آنها سه باکتری مشخصه مخصوص این مخزن را پیدا کردند. اکنون میکروبیولوژیست ها و ژنتیک دانان امید خود را برای کشف اشکال دیگر حیات در دریاچه زیر یخبندان قطب جنوب، که قبلاً برای علم شناخته شده نبود، از دست نمی دهند.
اما اکتشافات یخ در قطب جنوب به دریاچه ها محدود نمی شود. چندی پیش دانشمندان ناسا یک حفره بزرگ در پایینGlacier Thwaites در غرب قطب جنوب غربی با مساحت 40 کیلومتر مربع و ارتفاع 300 متر را کشف کردند. این حفره که در حدود 3/2 برابر اندازه منهتن و حدود 1000 فوت ارتفاع دارد، نشان می دهد که یخچال ها در حال تجزیه هستند.
با این حال، همه حفره های زیر یخ به دلیل ذوب شدن یخ تشکیل نمی شوند. محققان همچنین دهانه هایی را پیدا کردند که برعکس با آب پر شده اند و دریاچه های زیر یخی جدیدی ایجاد نموده اند. ویژگی متمایز آنها تنها این است که آنها از اقیانوس های جهان جدا نیستند و بنابراین به سختی می توانند زیستگاه گونه های حیاتی باشند که تاکنون برای علم ناشناخته بوده اند و از نظر اکتشافات برای محققان چندان جالب نیستند.
بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب جدا شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب جدا شد
مطالعات تاریخچه جغرافیایی قطب جنوب بیان می‌دارد که در زیر یخچال های قطب جنوب، چندین کوه وجود دارد. برجسته ترین آنها، کوه هایTransantarctic، بیش از 2200 مایل طول دارند و این قاره را به دو نیمه مجزا تقسیم می کند: قطب جنوب شرق و قطب جنوب غربی. قطب جنوب شرق در بالایPrecambrian craton قرار گرفته است، که بیشتر سنگهای دگرگونی مانند گنیوس gneissو شیست schistرا تشکیل می دهند. رسوبات رسوبی از پائئوزوئیک تا سنوزوئیک اولیه در بالای آن قرار دارند. از سوی دیگر، قطب جنوب غربی از کمربندهای ارتوپسی از 500 میلیون سال پیش تشکیل شده است.
علاوه بر دریاچه ها حفره ها و کوه های یخی، در قطب جنوب، آتشفشان های فعال نیز وجود دارد (در مجموع 91 آتشفشان) در این قاره یافت شده است. به عنوان مثال، کوه Erebusدر جزیره راس، که به دلیل فعالیت های آتشفشانی خود، شبکه نسبتاً توسعه یافته ای ایجاد کرده است. دانشمندان چندین توالی DNAرا کشف کردند که با هیچ موجود زنده ای مطابقت نداشتند. این بدان معناست که در این غارها ممکن است گونه هایی از گیاهان یا جانوران هنوز برای علم ناشناخته باشند. علاوه بر این، محققان بسیار خوش بین هستند و امکان یافتن اکوسیستم های منحصر به فرد و نه فقط ارگانیسم های فردی را رد نمی کنند.
یکی دیگر از معمایی که این قاره برای دانشمندان مطرح کرد، لرزش های مرموزی بود که هر شب قطب جنوب را می‌لرزاند. با این حال، این راز زیاد دوام نیاورد. محققان با مطالعه این پدیده غیرمعمول به این نتیجه رسیدند که سطح یخ از طریق ذوب شدن قادر به ایجاد زمین لرزه های کوچک یا حتی یخ لرزه است. محققان معتقدند که مایعات و ماگما زیر زمینی می تواند به رمزگشایی از علل وقوع زمین لرزه های طولانی مدت در عمق زمین منجر شود.
باید گفت که اکتشافات فوق تنها بخش کوچکی از مواردی است که دانشمندان در سال های اخیر در مورد قطب جنوب آموخته اند. فقط می توان حدس زد که این قاره مرموز راز های دیگر را زیر یخ خود نگه می دارد.
آب‌های سرد و تاریک قطب جنوب زیستگاه بسیاری از گونه‌های کمیاب موجودات دریایی است. پی بردن به راز چگونگی تحمل شرایط سخت توسط این جانداران، کشف بزرگی برای بشر خواهد بود
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала