خبرنگار اسپوتنیک در قزاقستان بازداشت شد

© Sputnik / Alexei Danichevرادیو"اسپوتنیک"
رادیواسپوتنیک  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2022
عضو شوید
خبرنگار اسپوتنیک قزاقستان در آلماتی حدود یک ساعت توسط شورشیان که دفاتر میدان جمهوری را تصرف کردند، بازداشت شد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این گزارش شده بود که سایت اسپوتنیک قزاقستان و همچنین سایت های تعدادی از رسانه های قزاقستان مانند zakon.kz، tengrinews.kz وvlast.kz به طور مؤقت در خارج از کشور قابل دسترس نیستند. علاوه بر رسانه ها، دسترسی به وب سایت برخی از سازمان های دولتی نیز به طور مؤقت غیرممکن است.
در اوایل سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 جنوری سال جاری اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.
Президент Казахстана Касым-Жомарт Токаев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2022
رییس جمهور قزاقستان استعفای دولت این کشور را پذیرفت
قابل ذکر است که شامگاه 4 جنوری و در شب 5 جنوری، معترضان با مقامات امنیتی درگیر شدند، پولیس از گاز و نارنجک های گازگیر استفاده کرد. توکایف از مردم خواست احتیاط نشان دهند و تسلیم تحریکات داخلی و خارجی نشوند. وی خاطرنشان کرد که تماس ها برای حمله به دفاتر غیرنظامی و نظامی غیرقانونی است. به گفته وی، "قدرت سقوط نخواهد کرد"، اما کشور "نیاز به درگیری نیست، بلکه به اعتماد متقابل و گفتگو نیاز دارد."
رئیس جمهور در مناطق مانگیستاو و آلماتی و همچنین در آلماآتا تا 19 جنوری وضعیت فوق العاده اعلام کرد. قیودات گشت و گذار دسته جمعی از ساعت 7:00 تا 23:00، ممنوعیت تظاهرات و اعتصابات جمعی، ممنوعیت فروش اسلحه، مهمات و مشروبات الکلی، مصادره سلاح و مهمات از مردم، و افزایش امنیت تأسیسات به ویژه مهم را در نظر گرفته است. ورود و خروج از این مناطق و آلما آتا ممنوع است، بررسی اسناد، بازرسی افراد و وسایل نقلیه تجویز می شود. در صبح روز 5 جنوری، توکایف دولت را برکنار کرد و گفت که کابینه به ویژه برای اجازه دادن به وضعیت اعتراضی مقصر است. رئیس جمهور به اصلاح تدریجی وضعیت آلما آتا و منطقه مانگیستاو پس از اعلام وضعیت فوق العاده اشاره کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала