اعتراضات در قزاقستان/نظامیان حلقه محاصره را شکستند

© AFP 2023 / Abduaziz MadyarovПолиция патрулирует улицы в Алматы
Полиция патрулирует улицы в Алматы - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2022
عضو شوید
نظامیان ارتش قزاقستان حلقه محاصره معترضان را برداشتند و مرکز آلماتی را ترک کردند.
به گزارش اسپوتنیک، نظامیان ارتش قزاقستان که پیش از این با موتر های زرهی شرکت کنندگان در ناآرامی های آلما آتا را محاصره کرده بودند، حلقه را برداشته و میدان مرکزی شهر را ترک کردند.
پیش از این گزارش شده که روز پنجشنبه در میدان جمهوری در آلما آتا، حدود 200 نفر از محرک‌های مسلح شورش، که برخی از آنها سلاح گرم داشتند، در اطراف توسط نیروهای نظامی محاصره شدند و تیراندازی آغاز شد.
لازم به ذکر است که در روزهای آغازین سال جدید میلادی، ساکنان برخی مناطق غربی قزاقستان در اعتراض به افزایش بهای سوخت به خیابان ها آمدند. این اعتراضات به دیگر شهرهای قزاقستان نیز کشیده شد. در پی این ناآرامی ها در استان های آلماتی و مانگیستاو و همچنین نورسلطان از تاریخ 5 تا 19 جنوری وضعیت فوق العاده اعلام شد. صبح پنجم جنوری قاسم جومارت توکایف استعفای دولت را پذیرفت، و دولت را به دلیل وضعیت موجود و ناآرامی ها مقصر دانست.
رییس جمهور قزاقستان گفت که باندهای تروریستی آموزش دیده توسط خارجی‌ها ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و سلاح‌ها را تصرف کردند.
او گفت: "این در واقع دیگر یک تهدید نیست، این تضعیف یک‌پارچگی دولت است و مهم‌تر از همه این حمله به شهروندان ما است که از من می‌خواهند که فوراً به آن‌ها کمک کنم".
هرچند اعتراضات در پی افزایش بهای گاز شکل گرفت، ما اما تحلیل‌گران باور دارند که نارضاتی عمومی از دولت بر سر اقتدار به گسترش دامنه آن کمک کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала