چند راهکار ساده برای شاد زیستن

© Fotolia / DragonImagesВьетнамская девочка с мамой
Вьетнамская девочка с мамой - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2022
عضو شوید
هورمون شادی یا سروتونین یک پاداش ثابت برای انسان است. راه های زیادی برای افزایش سطح این انتقال دهنده عصبی مهم وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک، سروتونین نوعی هورمون ضد افسردگی و یکی از انواع هورمون های شادی است. این ماده‌ی شیمیایی انتقال‌دهنده‌ی مهمی در مغز است که گستره‌ی وسیعی از ابعاد سلامت مانند خواب، خلق‌وخو، احساس شادی و برخی ویژگی های دیگر بدن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
کارشناسان برای افزایش سطح سروتونین چند نکته مهم را پیشنهاد می کنند.
1. قرار گرفتن زیر نور خورشید به ویژه در فصل پاییز و زمستان
قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد سروتونین می شود. حتی اگر هوای ابری هم باشد، باز اشعه‌ها و نور ملایمی که می‌تابد به فرد کمک می‌کند.
به گفته شیوا عصار، متخصص روانشناسی، نور خورشید قطعاً احساسات شادی را برمی انگیزد. اعتقاد بر این است که نور خورشید و ویتامین D بر نحوه درک ما از احساسات مثبت تأثیر می گذارد، ما را از اضطراب و افسردگی محافظت می کند، انرژی بیشتری می دهد و نیرو می بخشد.
2. کسی را در آغوش بگیرید
همانطور که "شیوا عصار" توضیح می دهد، تماس فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن یا حرکات حمایتی، می تواند به شما کمک کند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و سطح سروتونین را افزایش دهید.
3. مصرف کافئین خود را کنترل کنید
روانشناس تاکید می کند که اگر احساس می کنید خلق و خوی شما در حال خراب شدن است، بهتر است مراقب مصرف قهوه خود باشید. این متخصص معتقد است که کافئین در بسیاری از افراد باعث افزایش موقت انرژی می شود، اما در دراز مدت می تواند سطح سروتونین را کاهش دهد.
4. خواب کافی داشته باشید
سروتونین ما را متمرکز و منظم نگه می دارد. همچنین اعتقاد بر این است که سروتونین بر تولید ملاتونین، هورمون خواب تأثیر می گذارد. اگر اختلالات خواب در ریتم شبانه روزی ما رخنه کرده باشد، ممکن است سطح سروتونین در حال کاهش باشد.
5. ماساژ یا طب سوزنی را امتحان کنید
ماساژ روش خوبی برای خلاص شدن از فشارهاست و به بهتر شدن خلق‌وخو کمک زیادی می‌کند. مطالعات مختلف نشان می‌دهند که بعد از یک جلسه ماساژ، میزان سروتونین بدن افزایش پیدا می‌کند. علت این امر کاهش کورتیزول و استرس در بدن است.
هر چقدر میزان کورتیزول در مغز بیشتر باشد، امکان ساخت و ترشح سروتونین کم‌تر و کم‌تر می‌شود. کورتیزول در واقع هورمون استرس است و شما را از آرامش دور می‌کند. در صورتی که استرس زیادی دارید، برای بهبود علائم خود حتماً باید به روان‌شناسان معتبر مراجعه کنید.
مدیتیشن نیز باعث افزایش میزان سروتونین در بدن می‌شود. حرکات مدیتیشن باعث می‌شود تا اسید ۵-هیدروکسی‌ایندولیستیک، که از مواد لازم برای تولید سروتونین است در بدن ترشح بشود.
علاوه بر اینها، مدیتیشن به کم شدن اثرات هورمون استرس کمک می‌کند و در نتیجه‌ی آن شما احساس شادی بیشتری می‌کنید و ورم‌های بدن‌تان هم کمتر می‌شود.
اجازه ندهید استرس شما را از حق خوشحال زندگی کردن محروم کند. تمرین‌هایی مانند مدیتیشن (متمرکز کردن ذهن) می‌تواند به شما برای مدیریت بهتر استرس کمک کند و احساس خوبی پیدا کنید.
6. تقویت مثبت‌اندیشی
جنیفر ولکین یک روانشناس، مربی ذهن آگاهی و نویسنده معتقد است که سطح سروتونین را می توان با تفکر مثبت افزایش داد. اجرای مثبت‌اندیشی به‌معنای واقعی آن در زندگی باعث می‌شود تا انتقال‌دهنده‌های عصبی بهتر عمل کنند و ماده‌ای مانند سروتونین بیشتر تولید و ترشح بشود.
برای تقویت مثبت اندیشی باید بتوانید رویکردهای خود در زندگی را تغییر بدهید. ببینید که چه کارهایی حس و حال بهتری در شما ایجاد می‌کنند. مثلا می‌توانید معاشرت‌های دل‌نشین با دیگران را افزایش بدهید، کتاب و مجله بخوانید وغیره.
7. موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید و آنچه را دوست دارید انجام دهید
به گفته جنیفر ولکین، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ما، مرکز لذت مغز را فعال نموده و باعث افزایش سطح دوپامین و سروتونین می‌شود.
8. به دیگران کمک کنید
گاهی اوقات وقتی به اهداف خود می‌رسیم ،هنوز هم در وجود خویش احساس می‌کنیم که دیگران برای ما ارزشی قائل نیستند. اما هنگامی که داوطلبانه به دیگران کمک کنیم، احساس خوبی نسبت به دیگران به دست خواهیم آورد. این احساس خوب، منبعی است برای دست یافتن به خوشبختی.
9. خودتان باشید
ابتدا فکر کنید که شما چه کسی هستید و سپس قبول کنید فقط خودتان باشید و اینگونه دنیای متفاوتی را در پیش روی خود خواهید دید.
نگه داشتن ناراحتی‌ها و اندوه‌هایتان به شما بیشتر از هر فرد دیگری آسیب می‌رساند. از خودتان بپرسید: “چه چیزی به دست خواهید آورد اگر گذشته را رها کنید و بگذارید گذشته در گذشته بماند؟” با آنکه شاید برای لحظاتی احساس خستگی کنید اما با تمرکز بر روی یک آینده روشن مطمئناً احساس خوبی به دست خواهید آورد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала