بانکدار فراری در قزاقستان خود را رهبر اعتراضات خواند

© @https://twitter.com Мухтар Аблязов
Мухтар Аблязов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2022
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" مختار ابلیازوف، رئیس سابق بانک توران عالم BTA که در خارج از کشور مخفی بود، خود را رهبر جنبش مخالف و رهبر اعتراضات در قزاقستان عنوان کرد
ابلیازوف خاطرنشان کرد که "روزانه معترضان در آلماتی از او می پرسند که چگونه عمل کنند."
او همچنین گفت که اگر اعتراضات در قزاقستان به یک نتیجه مناسب برسد، وی برای کسب کرسی ریاست "دولت موقت" به قزاقستان بازخواهد گشت.
این بانکدار سابق که در پاریس با خبرنگاران صحبت می‌کرد همچنین افزود که برای هماهنگی اعتراضات از کشورهای غربی بودجه دریافت نکرده است.
در همین حال، ابلیازوف از کشورهای غربی خواست تا برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر قزاقستان با روسیه در اتفاقات اخیر این کشور مداخله کنند.
گفتنی است پرونده های جنایی علیه ابلیازوف از سوی روسیه، قزاقستان و اوکراین تشکیل شده بود. او به جرایم متعددی از جمله کلاهبرداری، جعل کاری و سوء استفاده از قدرت متهم است. در سال 2009 در قزاقستان نیز یک پرونده علیه وی تشکیل شد و پس از آن بانکدار از کشور فرار کرد و در لیست بین المللی افراد تحت تعقیب اینترپل قرار گرفت.
گفتنی است اعتراضات در قزاقستان از روز یکشنبه دوم جنوری به دلیل افزایش قیمت سوخت موتر از 60 به 120 تنگه (واحد پولی قزاقستان) برای هر لیتر آغاز شد. به زودی مطالبات اقتصادی جای خود را به مطالبات سیاسی داد: استعفای دولت، برگزاری انتخابات جدید، بررسی موضوع لاستراسیون"پارگی" مردم از "نزدیکان" رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف.
معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، چندین نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала