توصیه آمریکا برای خروج کارکنان کنسولگری خود از آلماتی

© AP Photo / Pablo Martinez MonsivaisЗдание Госдепартамента США в Вашингтоне
Здание Госдепартамента США в Вашингтоне  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به وقایع اخیر در قزاقستان به آن دسته کارکنان غیرضرور سرکنسولگری خود در آلماتی توصیه کرد این شهر را ترک کنند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که خروج دواطلبانه کارکنان غیر ضروری و نیز تمامی اعضای خانواده های همه کارکنان سرکنسولگری این کشور در آلمآتی را مورد تاکید قرار می دهد.
وزارت امور خارجه آ"ریکا اعلام کرد به برخی از کارکنان و اعضای خانواده کارکنان آمریکایی سرکنسولگری آمریکا در آلماتی به درخواست سرکنسولگری آمریکا اجازه خروج داد و همچنین توصیه کرد که هموطنان از سفر به قزاقستان به دلیل ناآرامی‌ها و شورش و همچنین گسترش ویروس کرونا در این کشور خودداری کنند.
در این گزارش آمده است که ناآرامی های سراسری که از دوم جنوری آغاز شد، منجر به تخریب گسترده زیرساخت ها و ساختمان های دولتی در آلماتی، "بازداشت، زخمی شدن و مرگ تعداد قابل توجهی از معترضان و نیروهای امنیتی" شد.
این در حالی است که پیش ازاین سرکنسولگری آمریکا در آلماتی پذیرش مراجعین را متوقف کرد و به کار از راه د.ر روآورد.
سفارت آمریکا در "نورسلطان" پایتخت قزاقستان که نسبتا آزام‌‎تر است با محدودیت های کمتری به فعالیت ادامه داد.
گفتنی است اعتراضات در قزاقستان از روز یکشنبه دوم جنوری به دلیل افزایش قیمت سوخت موتر از 60 به 120 تنگه (واحد پولی قزاقستان) برای هر لیتر آغاز شد. به زودی مطالبات اقتصادی جای خود را به مطالبات سیاسی داد.
معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، چندین نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала