هشدار یک نهاد بین المللی از تشدید بحران انسانی ناشی از فروپاشی نظام صحی در افغانستان

© Photo / UNICEFAfgروند توزیع کمک به بیش از 5 هزار خانواده در غرب افغانستان آغاز شد
روند توزیع کمک به بیش از 5 هزار خانواده در غرب افغانستان آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2022
عضو شوید
کمیته بین المللی نجات در گزارش تازه از احتمال تشدید بحران انسانی و مسدود شدن بیش از 90 درصد مراکز صحی در سال 2022 در افغانستان هشدار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، کمیته بین‌المللی نجات در تازه‌ ترین گزارش از بحران جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، با وجودی که درگیری‌ها پایان یافته؛ اما اقتصاد و خدمات عمومی در افغانستان از هم پاشیده و مردم حتی به نیازهای اولیه‌شان دسترسی ندارند.
این کمیته گفته است، در صورت عدم مدیریت درست این بحران، امکان دارد بیش از 90 درصد از مراکز صحی در افغانستان در سال جاری میلادی تعطیل شوند..
این نهاد ناظر بین‌المللی هشدار می‌دهد که فروپاشی اقتصادی افغانستان باعث بدتر شدن بحران انسانی در این کشور خواهد شد.

در گزارش این کمیته آمده که افغانستان با 97 درصد جمعیت فقیر، تا اواسط 2022 شاهد فقر گسترده خواهد بود.

به گفته کمیته بین‌المللی نجات، اگر جامعه جهانی به این بحران توجه نکند، افغانستان درگیر ناامنی غذایی، سوءتغذیه و بحران‌ صحی خواهد شد.
در گزارش این نهاد آمده است که افغانستان تقریباً در حال فروپاشی کامل نظام صحی و سایر خدمات اساسی است که باعث خواهد شد رفاه میلیون‌ها افغان به خطر بیافتد.
بر اساس این گزارش، در حکومت قبلی حدود 75 درصد از هزینه‌های عمومی افغانستان به منابع خارجی متکی بود. به ویژه، حدود 30 میلیون افغان از طریق یک برنامه تحت مدیریت بانک جهانی به خدمات صحی وابسته بودند.

اکنون بیم می‌رود که بیش از 90 درصد مراکز صحی کشور تعطیل و میلیون‌ها نفر از مراقبت‌های اولیه محروم شوند؛ چیزی که مبارزه با کووید 19 را با مشکل رو برو کرده و خطر عمده شیوع بیماری، سوء تغذیه و مرگ‌های قابل پیشگیری را ایجاد می‌کند.

همچنین در این گزارش گفته شده که بحران گرسنگی در افغانستان بی‌سابقه است.

بر اساس این گزارش در اواخر سال 2021 نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان بحران غذایی یا سطوح بدتر ناامنی غذایی را تجربه کرده‌اند که نسبت به شش ماه پیش از آن 37 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اما در طول ماه‌های اول سال جدید میلادی 55 درصد افغان‌ها با ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد؛ از جمله نزدیک به 9 میلیون نفر در سطوح اضطراری - یک قدم قبل از شرایط قحطی - به‌سر خواهند برد.

چهارمین دلیلی که کمیته بین‌المللی نجات برای بدتر شدن بحرانی انسانی در سال پیش رو برشمرده، سایه سیاست طالبان بر وضعیت زنان و دختران افغان است.

طبق این گزارش زنان و دختران بیش از هر زمانی در معرض خشونت‌های مبتنی بر جنسیت قرار دارند.

در کنار سوء استفاده از دختران خردسال و فروش آن‌ها در مواقع افزایش بحران گرسنگی، اما فروپاشی نظام صحی، دستاوردها را به خصوص در بخش سلامت مادران نابود می‌کند.

علاوه بر این، محدودیت‌های که طالبان بر کار و آموزش دختران و زنان وضع کرده است، امکان خودکفایی زنان و آموزش دختران را از بین می‌برد.
در این گزارش همچنین به خطر حملات داعش نیز اشاره شده و پنجمین عامل برای بدترشدن بحران انسانی در سال 2022 خوانده شده است.
طبق این گزارش، داعش می‌تواند دست به خشونت‎‌های بزرگی بزند و به غیرنظامیان آسیب جدی وارد کند.

این کمیته می‌گوید تصور می‌شود که به‌دنبال پیروزی طالبان، داعش عملیات خود در افغانستان را گسترش دهد.

به باور تهیه‌کنندگان این گزارش،‌ داعش می‌تواند تهدید امنیتی بزرگی محسوب شود و از تغییر رژیم برای انجام حملات بیشتر و ایجاد ناامنی بیشتر استفاده کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала