آیاهمکاری های اقتصادی میان روسیه و افغانستان پس از طالبان تغییر کرده است؟

© SputnikМосковский формат консультаций по Афганистану
Московский формат консультаций по Афганистану - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2022
عضو شوید
بررسی همکاری های تجاری و اقتصادی بین روسیه و افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان .
به گفته کارشناسان، وضعیت کنونی اقتصاد افغانستان دشوار است و این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.
نظام بانکی فلج است، پول ملی در بازه زمانی از ماه آگست تا دسامبر به بیش از 35 درصد سقوط کرده است.
در گام نخست این شرایط در کنار تصمیم ایالات متحده، متحدان غربی و سازمان های مالی بین المللی برای "تجمع" ذخایر دولتی افغانستان و نیز اظهارات خود طالبان در مورد قصدشان برای معرفی اصول "بانکداری اسلامی" در اقتصاد، موانع جدی بر سر راه بهبود اقتصاد ملی بوجود آورده است.
ارسال کمک های بشردوستانه انجام شده توسط جامعه جهانی (از جمله روسیه) برای تثبیت وضعیت در بخش اقتصادی کافی نیست.
در مورد شاخص های تجارت دوجانبه روسیه و افغانستان میتوان گفت که وضعیت به دلیل مرحله حاد درگیری مسلحانه بیشتر سال 2021 پیش آمده است.
از جنوری تا سپتامبر 2021، تجارت بین روسیه و افغانستان 51.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و و علاوه بر این صادرات 53.0 درصد کاهش یافت. این در حالی است که واردات (5.2 درصد) افزایش یافت. با توجه به ماهیت غالب صادرات روسیه در تجارت دوجانبه، برای برای روسیه این شاخص مثبت است.
ثانیآ اتصال به خط آهن ترانس-افغان پروژه روسیه "Agroexperss" امکان اتصال بازار اروپا را با بازار آسیایی فراهم کرد.
چنین ایده در انجمن "ساخت روسیه" توسط عبدالسلام تویچیف، رئیس بخش حمل و نقل و کار تجاری "راه آهن ازبکستان" بیان گردید.
به گفته وی، ساخت خط آهن ترانس افغانستان امکان ادغام بازار با افغانستان، پاکستان و هند را فراهم می کند که سبب گسترش پروژه Agroexpressمی گردد که این به نوبه خود امکان ورود به بازار شرقی را بوجود می آورد.
تحویل بیش از 19 میلیون دالر کمک های بشردوستانه به بانک بین المللی افغانستان (AIB)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2022
افغانستان بیش از 30 میلیون دالر کمک نقدی دریافت کرد
چشم انداز راه اندازی خط آهن ترانس-افغان برای تجارت به روسیه چگونه است؟
اجرای چنین طرح هایی مستلزم وجود زیرساخت های مناسب است که تاکنون فقط در قالب پروژه ها وجود دارد.
وی می گوید ما از نزدیک توسعه رویدادها در مسیر ساخت خط آهن ترانس-افغان را دنبال می کنیم و متخصصان روسی نیز در رایزنی های اصلی فنی شرکت می کنند.
او می گوید تا حال از شروع ساخت خطوط ریلی در مسیر مزارشریف - کابل - پیشاور 1520 کیلومتر (ما انتخاب استاندارد روسیه را بهینه و موفق ترین برای افغانستان می دانیم) می باشد. وی همچنین می افزاید که به دلیل کمبود بودجه، و فقدان تضمین برای ایمنی مسیر در افغانستان در مرحله ساخت و ساز و در حین عملیات بعدی، با مشکل مواجه شده است.
البته در صورت تطبیق عملی این پروژه، بیشتر ابتکارات روسیه از جمله Agroexpersa برای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان اهمیت زیادی خواهد داشت.
وی می گوید، ما امیدواریم که در صورت تضعیف تحریم ها یا به رسمیت شناختن رسمی مقامات جدید افغانستان، بتوانیم پروژه های خود را در کشور احیا کنیم.
این سناریو به فعالان اقتصادی روسیه که قبلاً در این زمینه تجربه دارند، این زمینه را میسر می سازد تا آنها را به مرحله اجرا برسانند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала