سفیر روسیه در واشنگتن: اعتراضات در قزاقستان با خروج آمریکا از افغانستان پیوند دارد

© REUTERS / Pavel MikheyevДемонстранты идут по улице во время акции протеста, вызванной повышением цен на топливо в Алматы
Демонстранты идут по улице во время акции протеста, вызванной повышением цен на топливо в Алматы - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2022
عضو شوید
سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا شورش ها در قزاقستان و خروج نیرو های آمریکا از افغانستان را با هم مرتبط دانست.
به گزارش اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا روز یکشنبه در صفحه رسمی فیسبوک‌ خود اظهار داشت: اعتراضات در قزاقستان پس از فرار ایالات متحده از افغانستان که منجر به توسعه سریع افکار و گرایش های افراطی در منطقه شد، رخ داد.
این دیپلمات بلندپایه روسیه خاطرنشان کرد که قزاقستان "در معرض حمله رادیکال‌های قرار گرفت که از ایدئولوژی به اصطلاح انسان‌دوستانه پیروی دارند."
آنتونوف گفت هزاران جهادی و غارتگردر این کشور تلاش کردند تا نظم قانون اساسی را تضعیف نموده، با استفاده از سلاح علیه غیرنظامیان به اموال دولتی و خصوصی آسیب وارد کردند.
سفیر روسیه گفت: "توجه داشته باشیم که همه اتفاقات در منطقه پس از فرار آمریکایی‌ها از افغانستان و توسعه سریع افکار و گرایش‌های افراطی در این زمینه به وقوع پیوست".
این فرستاده روسیه تصریح کرد: از بابت گسترش بیشتر ایدئولوژی‌های مذهبی رادیکال در آسیای مرکزی نگرانی جدی وجود دارد. این اتفاق ناشی از بی ثباتی در خاورمیانه و افغانستان است؛ بی‌ثباتی که به نوبه خود محصول مداخلات نظامی غربی‌ها به بهانه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی است.
اعتراضات در قزاقستان از تاریخ دوم جنوری در چند شهر این کشور به راه افتاد؛ اعتراضاتی که در عرض چند روز به سطح شورش‌های گسترده و حملات به نهادهای مسئول در بسیاری از شهرهای این کشور رسید.
این اعتراضات باعث مجروح شدن هزاران تن و بروز تلفات شد.
قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان با تشدید ناآرامی‌ها از سازمان پیمان امنیت مشترک خواستار کمک به کشورش شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала