فارن‌پالیسی: طالبان برای پس‌گیری سفارت‌‌ها دیپلماتان سابق را زیر فشار گرفته اند

© Photo / facebook account of Embassy of the Islamic Republic of Afghanistan - New Delhiسفارت افغانستان در دهلی نو
سفارت افغانستان در دهلی نو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2022
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، نشریه‌ی آمریکایی فارن‌پالیسی می‌نویسد: مقام‌های فعلی و پیشین افغانستان روز سه‌شنبه، 21 جدی به این رسانه گفته‌اند که طالبان به‌گونه گسترده از انتصابات دیپلماتیک غافلگیرکننده و تهدید به خشونت به‌عنوان نخستین گام برای به ‌رسمیت‌ شناخته شدن استفاده می‌کنند.
به گفته این رسانه امریکایی، حکومت سرپرست طالبان در چند هفته گذشته، دیپلماتان جدید را برای سفارت‌های افغانستان در ایران و چین معرفی کرده‌اند. در حالی که مشخص نیست این افراد تازه استخدام‌شده مورد قبول آن کشورها هستند یا نه.
این رسانه از استعفای روز دوشنبه، 20 جدی جاوید احمد قایم، سفیر حکومت پیشین افغانستان در چین، که طی یادداشتی کناره‌گیری خود را اعلام کرد، به‌عنوان نمونه‌ای از فشارها بر دیپلماتان پیشین افغان یاد کرده است. طالبان یکی دیگر از دیپلماتان سابق افغان، محی‌الدین سادات، دبیر اول سفارت را جاگزین او کرده‌اند.
سفیر افغانستان در چین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2022
سفیر افغانستان در چین از سمت‌اش کنار رفت
این در حالی است که فارن‌پالیسی در گزارش خود تصریح کرده است، این اقدام در ادامه تلاش‌های چین برای گسترش نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی آن کشور در آسیای مرکزی انجام شده است.
لیزا کرتیس، یکی از مقام‌های ارشد سابق شورای امنیت ملی امریکا در زمان دولت ترامپ به فارن‌پالیسی گفته است: "چین قطعاً با طالبان حتا قبل از این که آنان زمام قدرت را در دست بگیرند، تماس گرفته بود. تعجب‌آور نیست که طالبان در تلاش برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با چین اند. آنان در درجه اول سرمایه‌گذاری و کمک چینی‌ها را می‌خواهند."
شماری از مقام‌های پیشین دولت امریکا خاطرنشان کرده‌اند که بیشتر دیپلماتان افغان در حال حاضر در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و سرنوشت شماری از دیپلماتان نیز به زمان وابسته است. چون با تمام‌شدن پول، سفارت‌ها نخواهند توانست به فعالیت‌شان ادامه دهند.
طالبان پس از سقوط نظام تلاش کرده‌اند با استخدام دیپلماتان تازه در سفارت‌خانه‌های افغانستان، کنترل این مکان‌های دیپلماتیک را به‌دست گیرند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала