رد گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره افغانستان از سوی طالبان

© AFP 2023 / Wakil KohsarЖенщины в бурках во время снегопада в Кабуле
Женщины в бурках во время снегопада в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2022
عضو شوید
دیدبان حقوق بشر، در گزارش سالانه‌اش از بحران حقوق بشری در افغانستان نگرانی کرده است و اعلام کرده است که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان دستاورد های دو دهه بانوان، آزادی رسانه‌ها و فعالیت های حقوق بشری افغانستان عقب گرد داشته اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اما کابل می گوید که اوضاع حقوق بشری در افغانستان در مقایسه به سال های گذشته بهتر شده است.
هیدر بار، معاون دیدبان حقوق بشر، گفت: "افغانان با بدترین رفتار طالبان روبرو استند، آنانی که بیشتر حقوق زنان و دختران را محدود ساخته اند، آزادی رسانه‌ها را نقض می کنند و در کشتار فراقانونی کسانی که در گذشته مخالف آنان بودند، دست داشته اند".
اما طالبان این گزارش را جانب دارانه می داند و آن را رد می کند.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان گفت: "ما دیده‌بان حقوق بشر را رد می‌کنیم، چون با آمدن امارت اسلامی تمام حقوق زنان حفظ شده و این گزارش‌ها بر بنیاد اطلاعات نادرست پخش می‌شود".
حمله ناکام طالبان بر قوماندانی امنیت بغلان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2022
رفتار طالبان با زنان فراتر از زن ‌ستیزی است
در همین حال دیده بان حقوق بشر، ایالات متحده امریکا را مسوول بحران اقتصادی افغانستان می داند و تاکید می ورزد که قطع کمک های بشردوستانه و مسدود دارایی های افغانستان در بانک های جهانی، میلیون ها تن را در افغانستان با خطر قحطی و محرومیت از خدمات بهداشتی روبرو ساخته اند.
نزدیک به پنج ماه از سقوط حکومت پیشین افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان می گذرد و جامعه جهانی رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان واقلیت ها را از پیش شرط های اصلی برای به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала