بانک مرکزی "بولی" در بازارهای ارز را ممنوع کرد

© Photo / AFG Central bankد افغانستان بانک
د افغانستان بانک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2022
عضو شوید
بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) فعالیت "بولی" یا دست‌فروشی آزاد اسعار در بازارهای ارز کشور را ممنوع کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، این بانک در نامه‌‌ای که عنوانی شورای صرافان و فراهم‌کنندگان خدمات پولی نوشته شدهد است، گفته که براساس فیصله‌ی کمیسیون اقتصادی شورای وزیران حکومت طالبان، فعالیت "بولی" در مارکیت‌های اسعار به‌صورت جدی ممنوع است.
بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان از شورای صرافان خواسته است که این موضوع را به اطلاع صرافان برساند و با افراد متخلف برخورد می‌شود.
منابع در سرای شهزاده، بزرگترین بازار تبادلۀ ارز افغانستان امروز (یک‌شنبه، 26 جدی) در گفتگو با این روزنامه تأیید کردند که بولی در این سرای توسط طالبان ممنوع شده است.
پس از افزایش بی‌پیشنه بهای دالر در برابر افغانی، بر فعالیت "بولی" در سرای شهزاده محدویت وضع شد. در حال حاضر هم یک دالر امریکایی به بیش از 100 افغانی تبادله می‌شود.
Мужчина у банкомата - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2022
ماشین‌های اتومات صرافی در افغانستان دوباره فعال می‌شوند
عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی کمبود دالر در بازار دانسته می‌شود که ناشی از تحریم مالی علیه طالبان است.
با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود 9 میلیارد دالر امریکایی ذخایر بانک مرکزی را مسدود کرد و این اقدام منجر به بحران نقدیندگی در کشور شد.
با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала