بیش‌ از 90 درصد خبرنگاران افغانستان به اطلاعات دسترسی ندارند

© کسراثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته
ثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2022
عضو شوید
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، امروز با برگزاری نشست خبری‌‌یی در کابل، یافته‌های یک نظرسنجی دربارۀ وضعیت دسترسی خبرنگاران افغانستان به اطلاعات در پنج ماه گذشته را پخش کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، بر بنیاد این نظرسنجی، بیش از 90 درصد خبرنگاران در این مدت از دسترسی به اطلاعات محروم‌ بوده‌اند.
مسرور لطفی، مسوول رسانه‌های اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان، رسانه‌های کشور در فقدان چتر حقوقی به سر می‌برند که این مساله مشکلاتی را در عرصۀ اطلاع‌رسانی به‌وجود آورده است.
لطفی می‌افزاید: "بالاتر از پنج درصد گفته‌اند که آزاد و مستقل هستند، اما نزدیک به 95 درصد گفته‌اند که رسانه‌ها استقلالیت خود را از دست داده‌اند، در پاسخ به وضیعت فعلی سانسور در رسانه‌‌ها، نزدیک به 90 درصد گفته‌اند که سانسور وجود دارد و بالاتر از 90 درصد هم گفته‌اند که خبرنگاران داخلی و خارجی به اطلاعات دسترسی ندارند".
آزارهای جنسی زنان و دختران در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2021
گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز؛ بیشترین آسیب به خبرنگاران زن
یافته‌های این نظرسنجی همچنان نشان می‌دهد که بیش‌ از 20 درصد مسوولان ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ در ولایت‌ها، در روند اطلاع‌رسانی رسانه‌ها مداخله کرده‌اند؛ 30 درصد مسوولان طالبان مانع ضبط برنامه‌ها شده‌اند و نیز 60 درصد شهروندان از مصاحبه‌ کردن هراس دارند.
اما بلال کریمی، از معاونان سخنگوی طالبان، یافته‌های این نظرسنجی را رد می‌کند و می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نشده است.
این نظر سنجی به‌طور برخط/آ‌نلاین در سراسر افغانستان با شرکت 500 خبرنگار انجام شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала