یگانه مکتب ویژه نابینایان در بلخ بسته شد

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان نابینا
افغانستان نابینا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2022
عضو شوید
افراد دارای معلولیت به‌ویژه نابینایان در ولایت بلخ از پرداخت نشدن حقوق‌شان و بسته شدن یگانه مکتب ویژه نابینایان در این ولایت از سوی طالبان ابراز نگرانی می‌کنند. در همین حال مقام‌های محلی طالبان در بلخ می‌گویند که به‌زودی معاشات آن‌ها پرداخت خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، شماری از افراد دارای معلولیت در ولایت بلخ می‌گویند که شش ماه می‌شود معاشات‌شان را دریافت نکرده‌اند و در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند. براساس آمار‌های رسمی حدود 55 هزار نفر دارای معلولیت در ولایت بلخ زنده‌گی می‌کنند که از این میان هژده هزار تن آنان را نابینایان تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود که از میان نابینایان و افراد دارای معلولیت در بلخ 170 تن در سطح لیسانس و نزدیک به بیست تن در سطح ماستری تحصیل کرده‌اند.
سیدمحمد، یکی از نابینایان در ولایت بلخ می گوید که نبود کتاب درسی ویژه نابینایان، نداشتن آشنایی آموزگاران مکاتب و دانشگاه‌ها از شیوه نگارش نابینایان، توقف فعالیت مکتب ویژه نابینایان و ناشنوایان از پنج ماه به این‌سو و پرداخت نشدن شش ماه معاش افراد دارای معلولیت از چالش‌های جدی آنان در بلخ است. وی افزود: "یک شفاخانه معیاری برای درمان بیماری‌های چشم در بلخ وجود ندارد و بیش‌تر داکتران متخصص چشم از کشور بیرون رفته‌اند."
فاریاب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2022
طالبان: مخدوم عالم را آزاد نکرده‌ایم؛ از بلخ به کابل آورده‌ایم
در همین حال مسوولان طالبان در ریاست شهدا و معلولین ولایت بلخ می‌گویند که کار روی پرداخت معاشات افراد دارای معلولیت جریان دارد و به‌زودی این معاشات پرداخت خواهد شد.
جان‌محمد حکمت، مسوول اداره شهدا و معلولین طالبان در بلخ، گفت: "اگر نابینایان به دلیل بسته شدن مکتب‌شان به این اداره مراجعه می‌کردند، بدون شک که با هماهنگی نهاد‌های تعلیمی این ولایت به مشکلات آنان رسیده‌گی صورت می‌گرفت و مشکل پرداخت معاشات معلولین نیز از میان برداشته خواهد شد."
با این حال دیده شود که این وعده مسوولان محلی طالبان چه وقت عملی می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала