اعتراف تازه طالبان؛ منار جام سقوط می‌کند

© Photo / وبسایت جام غورمنار باستانی جام در ولایت غور افغانستان
منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2022
عضو شوید
مسئولان محلی طالبان در غور پس از زمین‌لرزه امروز و بارنده‌گی‌های اخیر، به عنوان آخرین هشدارها، اعلام کردند که منار جام در آستانه سقوط کامل قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، عبدالحی زعیم، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای غورمی گوید که که با زمین‌لرزه امروز در بخش‌هایی از بادغیس، هرات و غور، منار جام به گونه جدی آسیب دیده است.
او تاکید کرد که در نتیجه زمین‌لرزه، منارجام به گونه‌ بی‌سابقه‌ای کج شده است و در صورتی که توجه عاجل نشود، این منار با سرازیرشدن سیلاب‌ها، به گونه کامل سقوط خواهد کرد.
زعیم با ابراز نگرانی از سقوط منار جام، گفت که در اثر ریزش باران و سیلاب‌ها، آب به ساختمان اصلی منار نفوذ می‌کند.
این در حالی است که به گفته او، امروز سیلاب نیز در اطراف این منار جاری شده است.
رییس اطلاعت و فرهنگ طالبان برای غور با انتقاد از یونسکو، می‌گوید این سازمان با توجه به تعهدی که در قبال میراث‌های فرهنگی‌جهان دارد، باید در این زمینه دست به کار شود.
قربانی زمین لرزه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2022
زلزله در بادغیس؛ رسانه: 22 تن جان باختند
به گفته او، بودجه دو میلیون دالری را که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برای ترمیم و نگه‌داری منار جام در نظر گرفته بود، مصرف نکرده است.
این مسوول محلی طالبان، تاکید می‌ورزد که اگر توجه فوری صورت نگیرد، منارجام در زمستان امسال و تشدید باران‌های و سیلاب‌های موسمی به گونه کامل فرو خواهد ریخت.
او تصریح می‌کند که اداره محلی طالبان برای غور توانایی جلوگیری از فروریختن منار را ندارند و باید هرچه عاجل‌تر مهندسان یونسکو به ساحه اعزام شوند.
پیش‌تر وزارت اطلاعات و فرهنگ در دوره حکومت اشرف غنی گفته بود که یونسکو دو میلیون دالر را برای استحکام این منار و حفاظت از آن در برابر سیلاب‌ها در نظر گرفته بود.
هرچند ۸صبح پیش از این بارها تلاش کرد که مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ، به‌ویژه وزیران و سرپرستان پیشین را مجبور به پاسخگویی کند، اما هیچ کدام آنان حاضر نشدند که در مورد کم‌کاری‌شان در حفاظت از این منار صحبت کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала