تنها حیوانی که رنگ چشمش در هر فصل تغییر می‌کند

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر Северный олень на свободном выпасе в тундре в Мурманской области
Северный олень на свободном выпасе в тундре в Мурманской области - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2022
عضو شوید
تعداد کمی از افراد می دانند که گوزن شمالی تنها حیوانی است که رنگ چشمانش با توجه به فصل تغییر می کند.
به گزارش اسپوتنیک، گوزن شمالی تنها پستانداری است که چشم‌هایش در هر فصل به رنگ متفاوتی می‌درخشد. در تابستان که آفتاب می‌تابد، چشم‌ها طلایی می‌شوند، اما در ماه‌های زمستانی تاریک که آفتاب نیست، چشم‌ها بازتاب کمتری پیدا می‌کنند و به آبی تیره تغییر رنگ می‌دهند.
بر این اساس گوزن ها توانایی دیدن واضح در تاریکی را پیدا می کنند.
متخصصان می‌گویند که بخشی از چشم که مسئول تغییر رنگ چشم است، پرده درخشان (tapetum lucidum) نام دارد. پرده درخشان یک لایه بافتی است که پشت شبکیه قرار دارد. این لایه بازتابنده است و باعث می‌شود نوری که به شبکیه بازمی‌گردد، مقدار نور در دسترس برای سلول‌های گیرنده نور را افزایش دهد. این پرده درخشان است که بینایی شبانه بسیاری از حیوانات مثل گربه‌ها، سگ‌ها و سایر شکارچیان شبانه را تقویت می‌کند و باعث می‌شود چشم سگ یا گربه وقتی نور به آن‌ها می‌تابد، بدرخشند.
در ماه‌های تاریک زمستانی، مردمک چشمان گوزن شمالی باید چند ماه گشاد بمانند و این فشار مداوم روی ماهیچه‌های عنبیه، ساختار چشم را تغییر می‌دهد. در مرحله اول، باعث فشار در چشم می‌شود و این فشار چیدمان فیبر‌های کلاژن بلند را تغییر داده و پرده درخشان را تشکیل می‌دهد و باعث می‌شود فیبر‌ها را فشرده‌تر در کنار هم قرار بگیرند.
فاصله این فیبر‌ها روی نوع نوری که منعکس می‌کنند تاثیر می‌گذارد. با فاصله عادی در ماه‌های تابستان، پرده درخشان طول موج‌های زرد را منعکس می‌کند و چشم‌ها طلایی به نظر می‌رسند.
در زمستان که به هم فشرده می‌شوند، طول موج آبی را منعکس می‌کنند و چشم‌ها آبی دیده می‌شوند. گوزن‌های شمالی که در آغل نگهداری می‌شوند و می‌توانند لامپ‌های بخار سدیمی را ببینید، برخلاف تاریکی کامل در طبیعت، چشم‌هایشان سبز می‌شود، یعنی چیزی بین زرد و آبی.
محققان دریافتند که چشمان زمستانی آبی حداقل هزار برابر نسبت به چشم‌های تابستانی طلایی در برابر نور حساس‌تر هستند. میزان حساسیت چشم‌های سبز هم بین این دو قرار دارد.
این افزایش حساسیت به گوزن شمالی اجازه می‌دهد در تاریکی ببینید که برای زنده ماندن آن‌ها در ماه‌های تاریک طولانی ضروری است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала