سیگار در آغاز سال 2021 نسبت به دورنمای فروافتادن نیروی هوایی افغانستان هشدار داده بود

© facebook 209 Shaheen Corps کشتن ۲۶ جنگجوی طالبان توسط نیروی هوایی افغانستان
کشتن ۲۶ جنگجوی طالبان توسط نیروی هوایی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2022
عضو شوید
بازرس ارشد دولت امریکا برای جنگ افغانستان چند ماه پیش از آنکه رئیس جمهوری امریکا در سال گذشته میلادی برنامه دولتش برای بیرون کردن کامل نیروهایش از افغانستان را اعلام کند هشدار داده بود که نیروی هوایی ارتش افغانستان بدون دریافت کمک‌ها، آموزش‌ها و نگهداری‌های مورد نیازش از سوی امریکا فرو خواهد پاشید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، امروز سه شنبه گزارشی که جان سوپکو، بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان نزدیک به یک سال پیش در جنوری ۲۰۲۱ نزد وزارت دفاع آمریکا ثبت کرده بود از حالت طبقه بندی شده بیرون شد.
در گزارش آسوشیتدپرس دیده می شود، که مقامات امریکا این هشدار را دریافت کرده بودند که نیروی هوایی ارتش افغانستان از توانمندی‌های لازم برای زنده ماندن بعد از خروج آمریکا از این کشور برخوردار نیست. این گزارش مشخصا به کوتاهی آمریکا در آموزش دادن به پرسنل پشتیبانی افغانستانی و ناتوان کردن نیروی هوایی ارتش افغانستان در قبال حفظ و نگهداری هواپیماهایش بدون حضور مقاطعه کاران آمریکایی اشاره می‌کند.
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.11.2021
خلبانان ارتش افغانستان در تاجیکستان در بازداشت به سر می‌برند
دفتر این بازرس کل روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام داشت به ندرت پیش می‌آید که گزارش‌های این نهاد مشهور به "سیگار" (SIGAR) در حالت طبقه بندی شده قرار بگیرند اما هنگامی که این اتفاق بیفتد یک نسخه طبقه بندی نشده بعد از مدت دو ماه از سوی پنتاگون منتشر می‌شود. این دفتر بیان داشت اطلاعی از این که چرا خارج کردن گزارش مذکور از حالت طبقه بندی شده بیش از یک سال طول کشیده و این که این کار چرا حالا آن هم پنج ماه بعد از به قدرت رسیدن طالبان انجام می‌شود، ندارد.
نهاد سیگار از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۸ اقدام به رهگیری و مستند ساختن هزینه‌ها و پیشرفت‌های واشنگتن در افغانستان پرداخته و در همین راستا گزارش‌هایی متعدد برای مستند ساختن فسادها، کوتاهی‌های رهبران افغانستان و آمریکا و ضعف‌های درون ارتش افغانستان و همین‌طور برای دادن توصیه‌هایش در خصوص ارتقای وضعیت منتشر ساخته است.
سیگار در این گزارش خارج شده از وضعیت طبقه بندی شده عنوان می‌کند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ آمریکا میزان ۸.۵ میلیارد دالر در راستای "پشتیبانی و توسعه" برای نیروی هوایی افغانستان و واحد ماموریت‌های ویژه آن صرف کرده است. اما گزارش مذکور هشدار می‌دهد که هر دوی آنها از آمادگی خوبی برخوردار نبودند.
همچنین گزارش مذکور در ادامه نسبت به دورنمای خارج ساختن صدها پیمانکار آمریکایی مسئول نگهداری از هواپیماها از افغانستان هم هشدار می‌دهد.
بر پایه این گزارش، ناتو، آمریکا در سال ۲۰۱۹ ماموریت‌شان را از ساختن نیروی هوایی افغانستان به اطمینان پیدا کردن از اینکه این نیرو فرصت تاب آوری بلند مدت را پیدا کند، تغییر دادند.
اما ساپکو در گزارشش تلاش‌های آنها را شکست خورده دانسته و عنوان کرد نیروی هوایی افغانستان قادر به دریافت پرسنل ذی صلاح مورد نیاز برای مستقل شدن نبوده است.
او بیان داشت، یک هیئت ترکیبی از پرسنل نظامی آمریکا و ناتو و همچنین مقاطعه کاران مورد حمایت آمریکا متمرکز بر آموزش دادن به خلبان‌ها شد؛ اما به آموزش دادن به ۸۶ درصد از پرسنل نیروی هوایی افغانستان از جمله عوامل پشتیبانی آن اولویت نداد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала