دیدگاه مشابه ترکیه و ترکمنستان در مورد مشکلات افغانستان

© Photo / Askabat_BETurkish and Turkmen flags
Turkish and Turkmen flags - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2022
عضو شوید
تورگان اورال، سفیر ترکیه در ترکمنستان روز چهارشنبه، 19 جنوری گفت که انقره و عشق‌آباد دیدگاه مشابهی در مورد مشکلات افغانستان دارند.
به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات ترکیه‌ای در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که افغانستان کشور بسیار مهمی هم برای منطقه و هم برای ترکیه است و انقره سال‌های از افغانستان حمایت کرده و در این کشور روی بسیاری از مشکلات کار کرده است.
سفیر ترکیه در عشق‌آباد افزود: ترکیه به‌ویژه در بخش سلامت، آموزش و اقتصاد به مردم افغانستان کمک زیادی کرده است. در حال حاضر ترکیه به همکاری‌های خود در بخش‌های معارف و صحت در افغانستان ادامه می‌دهد.
آقای اورال همچنین تاکید کرد که افغانستان در مدت کوتاهی به وضعیت بسیار سختی گرفتار شده است و انقره معتقد است که همه کشورهای جهان باید به زودترین فرصت به مردم افغانستان کمک‌های بشری برسانند.
وی گفت: ترکیه به گفتگوی خود با حکومت طالبان (این گروه به دلیل فعالیت‌های تروریستی تحت تحریم‌های سازمان ملل است) ادامه می‌دهد.
به گفته وی، ترکیه در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که همه کشورهای منطقه و جهان ارتباط خود را با افغانستان حفظ کند.
این دیپلمات ترکیه‌ای همچنان خاطرنشان کرد که مسئله افغانستان تنها با کمک‌رسانی حل نمی‌شود و همه کشورهای جهان باید با یکدیگر همکاری کنند تا خود افغانستان بتواند به‌طور کامل "روی پای خود بایستد".
افغانستان خط لوله گاز «ضد روسیه» TAPI ترکمنستان را به ماجرا مبدل ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.01.2022
آمادگی عشق‌آباد و کابل برای همکاری در ساخت خط لوله گاز تاپی
وی ادامه داد: تا جایی که می‌بینیم ترکمنستان در مورد افغانستان با ما دیدگاه مشابهی دارد. وی تاکید کرد، باوجود تشدید بحران و تحولات پرشتاب در افغانستان، ترکمنستان هرگز روابط خود را با این کشور (افغانستان) متوقف نکرده است و طی این دوره، ترکمنستان به ارائه کمک‌های بشردوستانه خود به مردم این کشور ادامه داده است و در آینده ادامه خواهد داد.
به گفته وی، ترکمنستان همچنان درک می‌کند که مشکلات افغانستان تنها با کمک‌های بشردوستانه قابل حل نیست و و بنابراین در پی آن است که افغانستان را در پروژه‌های اقتصادی درگیر کند و این کار باعث می‌شود که اقتصاد افغانستان رشد کند.
آقای اورال گفت: ما معتقدیم که اجرای پروژه‌های مانند ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان و هند و همچنان انتقال برق ترکمنستان-افغانستان-پاکستان برای توسعه افغانستان بسیار مهم است. بنابر این، من فکر می‌کنم که ترکمنستان و ترکیه در مورد مشکلات افغانستان دیدگاه مشابه دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала