کمیشنر حقوق بشر خواستار بازخواست از ناقضان حقوق بشر در افغانستان شد

© Sputnik / Alexey Agarishev /  مراجعه به بانک تصاویر Верховный комиссар ООН по правам человека Мишель Бачелет
Верховный комиссар ООН по правам человека Мишель Бачелет - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2022
عضو شوید
کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل: ناقضان حقوق بشر و عاملان تجاوز بر زنان در افغانستان بازخواست گردد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۸ جدی، از شورای امنیت این سازمان خواسته است که ناقضان حقوق بشر و عاملان تجاوز بر زنان و دختران در افغانستان باید بازخواست شوند تا زمینه صلح پایدار در این کشور فراهم شود.
وی در نشست شورای امنیت این سازمان که درباره زنان برگزار شده بود، از جامعه جهانی خواست تا از نفوذ خود بر طالبان برای تشویق آن‌ها جهت احترام به حقوق اساسی بشر استفاده کنند.
وی همچنین می گوید که در کابینه طالبان و دیگر نهادهای کلیدی در سطح ملی و ولایتی‌، زنان حضور ندارند. او افزود: "این به شدت ظرفیت آن‌ها را برای تضمین یک آینده صلح‌آمیز پایدار که همه در آن سهم برابر داشته باشند، تضعیف می‌کند."
کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که در مواجهه با یک فاجعه انسانی با ابعاد بی‌سابقه، افغانستان به جمع شدن همه مردمش نیاز دارد، اما محرومیت زنان و دختران از حقوق اساسی‌شان به شدت به اقتصاد و کل کشور آسیب وارد می‌کند.
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.12.2021
کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به طالبان واگذار نشد
او افزود: "زنان افغان از تصمیم‌گیری‌هایی که بر زنده‌گی و خانواده‌ی‌شان تأثیر می‌گذارد، کنار گذاشته شده‌اند و از استفاده کامل از حق خود برای مشارکت در تمام عرصه‌های زنده‌گی مدنی و عمومی ممانعت شده‌اند."
میشل باشله می‌گوید که بسیاری از مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، وکلا و قضات زن افغان پس از تهدیدهای مکرر پنهان یا مجبور به فرار شده‌اند.
در همین حال کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا مسیرهای امن و برنامه‌های اسکان مجدد را برای مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق زن ایجاد کنند و اخراج زنانی را که به دنبال حمایت هستند، متوقف کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала