رییس‌الوزرا: کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن ما جرأت کنند؛ همه شرایط را داریم

© Photo / Suhail.Sرئیس وزرای طالبان
رئیس وزرای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2022
عضو شوید
نخست‌وزیر کابینه‌ی سرپرست طالبان تاکید کرده که این گروه شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده است. او گفت که کشورهای اسلامی باید در به‌رسمیت‌شناختن طالبان پیش‌قدم شوند.
به گزارش اسپوتنیک، محمد حسن آخوند، رییس‌الوزرای حکومت سرپرست طالبان در نخستین کنفرانس اقتصادی این گروه که امروز چهارشنبه (29 جدی) برگزار شد گفته است که طالبان تمام شرایطی را که برای مشروعیت یک نظام ضروری است تکمیل کرده‌اند و کشورها باید در به رسمیت شناختن آنان جرأت کنند.
رییس‌الوزرای طالبان در این نشست تأکید کرده که کشورهای اسلامی باید در به رسمیت شناخته شدن حکومت آنان پیش قدم شوند.
او افزوده است که امنیت در افغانستان تأمین شده‌ است و نهادهای خارجی باید در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.
رییس‌الوزرای حکومت سرپرست طالبان می‌گوید کشورهایی که این گروه را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، خودشان با اعمال تحریم حقوق بشر را پامال می‌کنند.
او خطاب به این کشورها گفت: "اگر واقعا درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون برآمدن از معضل بشری برداریم."
از سویی هم، عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرای طالبان می‌گوید: "ما نمی‌خواهیم یک اقتصاد وابسته به کمک‌های خارجی داشته باشیم و نیز نمی‌خواهیم کمک‌ها را با پیش‌شرط‌های سیاسی که استقلال افعانستان را با پرسش مواجه می‌کند، بپذیریم."
با این حال، او خاطرنشان کرده است که کمک‌ها در 20 سال گذشته غیرمؤثر، غیرشفاف و سیاسی بود.
او افزوده است: "از همین رو با روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، این کمک‌ها متوقف و در نتیجه اقتصاد افغانستان به گونه فوری در آستانه فروپاشی قرار گرفت."
از سوی دیگر، او تأکید کرده است که افغانستان به سوی خودکفایی اقتصادی روان است و زمینه برای رشد اقتصاد کشور‌ را مساعد می‌سازند.
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز در کنفرانس امروز تأکید کرد که خارجیان باید درک کنند که این گروه تمام شرایط را برای به رسمیت شناخته‌شدن تکمیل کرده است.
او در ادامه گفت که طالبان متعهد به روابط خوب با تمام کشورها براساس احترام متقابل هستند.
با گذشت بیش از پنج ماه تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
گفتنی است که این نخستین کنفرانس اقتصادی حکومت سرپرست طالبان پس از پنج ماه روی کار آمدن آن است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала