بایدن: هیچ کس نمی‌تواند افغانستان را تحت یک دولت واحد متحد کند

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Джо Байден
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2022
عضو شوید
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، بار دیگر از خروج نیروهای این کشور از افغانستان دفاع کرد. او گفت که به خاطر خروج از افغانستان که مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، عذرخواهی نخواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از 8صبح، بایدن که روز چهارشنبه، 29 جدی، به مناسبت یک ساله‌گی حضور خود در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور امریکا در یک نشست خبری سخنرانی می‌کرد، گفت که پس از 20 سال حضور این کشور در افغانستان هیچ راهی آسانی برای خروج وجود نداشت.
بایدن در این نشست خبری گفت: "اگر فکر می‌کنید کسی می‌تواند افغانستان را تحت یک دولت واحد متحد کند، دست خود را بلند کنید؟"
بایدن سخنان قبلی خود را تکرار کرد و گفت که افغانستان به دلیل محکمی "قبرستان امپراتوری‌ها" است و این کشور "مستعد وحدت" نیست.
رئیس‌جمهور امریکا گفت که هزینه حضور یک هفته نیروهای این کشور در افغانستان نزدیک به یک میلیارد دالر بود و هیچ امکان حل مسالمت‌آمیز وجود نداشت.
او گفت: "پرسش این بود که آیا من هم‌چنان به خرج کردن آن مقدار پول در هفته در افغانستان ادامه می‌دادم؛ زیرا می‌دانستم که این ایده که بتوانم موفق شوم، به غیر از فرستادن کیسه‌های جسد بیشتر به خانه، بسیار غیرعادی بود".
رئیس‌جمهور امریکا اما نسبت به قربانیانی که در هنگام خروج امریکا از افغانستان جان باختند، ابراز همدردی کرد. در هنگام خروج امریکا از افغانستان، یک حمله انتحاری از سوی داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) در میدان هوایی کابل اجرا شد که در اثر آن نزدیک به 200 غیرنظامی افغان و 13 سرباز امریکایی کشته شدند.
رئیس‌جمهور امریکا، دولت دونالد ترمپ را مقصر اوضاع خواند و از عملیات تخلیه و خروج در ماه اگست دفاع کرد.
با این حال، او گفت که اگر نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج نمی‌کرد، باید نیروهای بیش‌تر می‌فرستاد.
بایدن گفت که از آن‌چه در نتیجه "بی‌کفایتی طالبان" در افغانستان رخ می‌دهد، ناراحت است، اما تأکید کرد: "تعداد زیادی از چیزها در سراسر جهان وجود دارد که ما نمی‌توانیم هر مشکلی را حل کنیم".
Генерал армии США Ллойд Джеймс Остин III - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2022
نشست سری کنگره آمریکا درباره خروج از افغانستان
امریکا پس از 20 سال حضور در افغانستان در آخر ماه اگست از افغانستان خارج شد. طالبان در 15 همین ماه کنترول ارگ ریاست جمهوری را به دست گرفتند و اشرف غنی، رئیس دولت تحت حمایت امریکا از کشور فرار کرد.
دولت بایدن مورد انتقاد قرار گرفته است که با خروج خود از افغانستان، زمینه تسلط طالبان و سقوط حکومت سابق افغانستان را فراهم کرده است. مقام‌های امریکایی‌ بارها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала